Reklama

Na wykorzystanie podobizny potrzebna jest zgoda

Ani uatrakcyjnienie publikacji, ani interes społeczny nie uprawniają do pokazania niepełnosprawnej bez jej pozwolenia

Aktualizacja: 22.04.2009 07:57 Publikacja: 22.04.2009 01:19

Na wykorzystanie podobizny potrzebna jest zgoda

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Tylko zgoda upoważnia do wykorzystania – publikowania – wizerunku osoby prywatnej. I to tylko w określonym zakresie, a nie dla innych celów, choćby nawet społecznie ważnych. Wizerunek, przypomnijmy, to rozpoznawalna podobizna danej osoby, najczęściej zdjęcie.

[b]To wniosek z wyroku warszawskiego Sądu Apelacyjnego (I ACa 22/09)[/b] w sprawie sześcioletniej dziewczynki, której zdjęciem na wózku inwalidzkim jeden z tygodników telewizyjnych zilustrował tekst. Tekst neutralny, który na tle jednego z wyroków Sądu Najwyższego pokazywał przykład odstąpienia od literalnego zastosowania przepisów kodeksu cywilnego na rzecz klauzuli słusznościowej (art. 5).

Dziewczynka jest niepełnosprawna od urodzenia, a zdjęcie zrobiono podczas wycieczki integracyjnej do Krakowa.

Nie było większego sporu w tej sprawie, że publikacja sprawiła dziewczynce i jej rodzicom sporo przykrości: spotykali się z uwagami, ile na nim zarobili, czy na pewno dziewczynka jest niepełnosprawna od urodzenia, skoro tekst był o wypadku, w którym spadająca belka tak zraniła dziewczynkę, że stała się inwalidką.

Mec. Jerzy Owczarek, pełnomocnik dziewczynki, wskazywał przed sądem, że nieprzemyślana publikacja zniweczyła to, co miała dać impreza integracyjna. Miała ona pomóc zapomnieć o cierpieniu, ułatwiać integrację dziecka z innymi ludźmi, tymczasem zostało ono zauważone właśnie ze względu na swoją niepełnosprawność.

Reklama
Reklama

Pełnomocnik wydawnictwa mec. Małgorzata Piłkowska przekonywała z kolei sąd, że tekst poruszał ważki temat społeczny, a fotografia miała go uatrakcyjnić. Kupiono ją od fotoreporterów, zresztą była dostępna w Internecie, gdyż ilustrowała stronę fundacji zajmującej się aktywną rehabilitacją.

Sąd apelacyjny (podobnie jak wcześniej okręgowy) uwzględnił żądanie pozwu i nakazał przeproszenie dziewczynki oraz zapłatę 20 tys. zł zadośćuczynienia.

– [b]Nic nie daje podstaw do wykorzystania wizerunku bez zgody zainteresowanego, a w przypadku osoby małoletniej – jej opiekunów, rodziców.[/b] Ani uatrakcyjnienie publikacji, ani interes społeczny – powiedziała sędzia Anna Kozłowska.

A jeśli jest taka zgoda, to wykorzystanie musi się mieścić w jej ramach. Wyrok jest prawomocny.

Przypomnijmy, że zgodnie z art. 81 § 2 prawa autorskiego zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku osoby ogólnie znanej, jeśli wykonano go w związku z pełnieniem funkcji publicznych bądź gdy osoba stanowi szczegół zgromadzenia, publicznej imprezy.

Tylko zgoda upoważnia do wykorzystania – publikowania – wizerunku osoby prywatnej. I to tylko w określonym zakresie, a nie dla innych celów, choćby nawet społecznie ważnych. Wizerunek, przypomnijmy, to rozpoznawalna podobizna danej osoby, najczęściej zdjęcie.

[b]To wniosek z wyroku warszawskiego Sądu Apelacyjnego (I ACa 22/09)[/b] w sprawie sześcioletniej dziewczynki, której zdjęciem na wózku inwalidzkim jeden z tygodników telewizyjnych zilustrował tekst. Tekst neutralny, który na tle jednego z wyroków Sądu Najwyższego pokazywał przykład odstąpienia od literalnego zastosowania przepisów kodeksu cywilnego na rzecz klauzuli słusznościowej (art. 5).

Reklama
Nieruchomości
Czy wspólnota mieszkaniowa może odmówić remontu balkonów i garażu? Wyrok NSA
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędzia z dwoma paszportami? Resort Żurka chce powrotu do zasady sprzed rządów PiS
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama