Zapłata za przeterminowane produkty nie jest odszkodowaniem

Kwoty wypłacane spółce w związku z utratą terminu ważności magazynowanych przez nią produktów, stanowiące ich równowartość, są następstwem świadczonych przez spółkę usług, a nie odszkodowaniem za poniesioną szkodę

Aktualizacja: 25.05.2009 07:46 Publikacja: 25.05.2009 07:00

Zapłata za przeterminowane produkty nie jest odszkodowaniem

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Red

Należy je zatem potraktować jako formę wynagrodzenia za świadczone usługi, wynikające bezpośrednio z umowy zawartej z kontrahentem, i opodatkować VAT.

[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 22 kwietnia 2009 r. (III SA/Wa 3130/08).[/b]

Spółka prowadzi działalność polegającą na dystrybucji produktów szwajcarskiego kontrahenta. Zgodnie z umową utrzymuje w magazynach określony stan zapasów poszczególnych produktów. Ma to na celu zwiększenie dostępności produktów dla odbiorców spółki. Jednak niekiedy skutkuje utratą terminu ważności części produktów, w związku z czym szwajcarski kontrahent wypłaca spółce określoną kwotę stanowiącą ich równowartość.

Zdaniem spółki otrzymane kwoty należy traktować jako odszkodowanie, jakie kontrahent płaci w celu wynagrodzenia szkód spowodowanych narzuconym modelem sprzedaży.

Organ podatkowy nie zgodził się z tym. Wskazał, że otrzymana należność nie ma cech odszkodowania za poniesioną szkodę, gdyż w tej sprawie nie zaistniały okoliczności, które w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego powodowałyby szkodę i wpłynęły na wypłatę odszkodowania. Zawierając umowę, spółka zobowiązała się do świadczenia określonych usług. Kwoty te zatem są następstwem takiego działania spółki. Zachowania stron wynikają bezpośrednio z łączącej je umowy. W konsekwencji otrzymywanych kwot nie można uznać za odszkodowanie w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, ale należy je potraktować jako formę wynagrodzenia za świadczenie usług, które podlega VAT.

Sąd podzielił stanowisko organu. Uznał, że w tym wypadku mamy do czynienia z odpłatnością za daną usługę, można również ustalić usługobiorcę. Ponieważ szkoda nie wystąpiła, nie można mówić o odszkodowaniu.

[i]Grzegorz Podgórski, Zespół Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Aleksandra Pacowska-Brudło, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)[/b]

Zgodnie z ustawą o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie (zarówno działanie, jak i zaniechanie) wykonywane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie jest dostawą towarów. Aby można było mówić o odpłatnej usłudze podlegającej VAT, musi istnieć bezpośredni beneficjent tego świadczenia oraz bezpośredni związek między świadczeniem i otrzymywaną w zamian płatnością. W omawianej sprawie sąd uznał, że można ustalić usługobiorcę, jest nim według sądu firma zagraniczna. Ponadto uznał, że występuje odpłatność za usługę, wynikająca ze stosunku prawnego łączącego obie spółki. Polska spółka w ramach umowy ze spółką szwajcarską zobowiązała się bowiem do utrzymywania określonego poziomu zapasów oraz do umożliwienia klientom wycofania zamówienia, nawet jeśli są to produkty z krótkim terminem ważności i dalsza ich sprzedaż nie jest już możliwa. W konsekwencji sąd orzekł, że otrzymywana płatność podlega VAT.

Idąc tym tokiem rozumowania, należałoby stwierdzić, że spółka świadczy usługę podlegającą VAT, za którą otrzymuje wynagrodzenie w wysokości wartości przeterminowanych towarów. Pojawia się jednak wątpliwość, czy tak jest w istocie. Wynagrodzenie jest bowiem należne tylko w przypadku, gdy towary się przeterminują. Stąd można dojść do wniosku, że usługi polskiej spółki raz są świadczone odpłatnie, a raz nieodpłatnie. Spółka cały czas jest bowiem zobowiązana do utrzymywania określonego stanu zapasów, ale nie zawsze będzie to prowadzić do utraty ważności towarów a tym samym do wypłaty wynagrodzenia. Ze względu na ten dualizm (usługa odpłatna – usługa nieodpłatna) pojawia się wątpliwość, czy rzeczywiście w tym wypadku mamy do czynienia z transakcją ekwiwalentną, tj. świadczeniem w zamian za wynagrodzenie. Spółka otrzymuje wynagrodzenie jedynie wtedy, gdy towary się przeterminują, co w istocie nie jest związane z żadnym jej działaniem.

O ile można zgodzić się z organem podatkowym i sądem, że w tej sprawie nie zaistniały okoliczności, które w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego powodowałyby szkodę i determinowały wypłatę odszkodowania niepodlegającego VAT, o tyle pojawia się pytanie, czy nie można uznać wypłaty pieniędzy przez spółkę zagraniczną za swoistą rekompensatę również niepodlegającą VAT ze względu na brak świadczenia polskiej spółki związanego z tą wypłatą.[/ramka]

Należy je zatem potraktować jako formę wynagrodzenia za świadczone usługi, wynikające bezpośrednio z umowy zawartej z kontrahentem, i opodatkować VAT.

[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 22 kwietnia 2009 r. (III SA/Wa 3130/08).[/b]

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara