[b]Tak wynika z wyroku z 4 maja 2009 r. WSA w Olsztynie (II SA/Ol 89/09).[/b]
[srodtytul] Jaki był problem[/srodtytul]
Uchwałą rada gminy, powołując się na art. 67 ust. 1 i 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=77376AB00EEF4854B0CC8BCDF9263A24?id=163433]ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym[/link], przyjęła zmiany statutu związku gmin wprowadzone uchwałą zgromadzenia związku gmin, stanowiące załącznik do uchwały.
Wojewoda wniósł skargę o stwierdzenie nieważności załącznika do tej uchwały. Chodziło o część dotyczącą ustalenia nowego brzmienia statusu. Rada gminy przyjęła nowe brzmienie statutu związku, zgodnie z którym zgromadzenie wybiera przewodniczącego zarządu związku bezwzględną większością głosów statutowego składu zgromadzenia w głosowaniu tajnym. Wybór przewodniczącego i jednego – trzech wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady odbywałby się w głosowaniu tajnym.
Żaden z przepisów powołanej ustawy nie reguluje natomiast procedury wyboru przewodniczącego zarządu związku. Mając to na uwadze, jak również przepisy wspomnianej wcześniej ustawy, z których wynika, że ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw, organ nadzoru uznał, iż brak jest podstaw do wprowadzenia tajnego wyboru przewodniczącego zarządu związku. Rada gminy w odpowiedzi na skargę nie wniosła zastrzeżeń w sprawie, pozostawiając jej rozstrzygnięcie sądowi. Natomiast WSA uznał skargę za zasadną.