Usługi elektroniczne nie są pomocniczymi wobec finansowych

Jeżeli usługi pośrednictwa finansowego i towarzyszące im usługi elektroniczne są świadczone przez dwa odrębne podmioty (usługę finansową na rzecz klientów świadczy bank, usługę elektroniczną – kontrahent banku), to nie można ich uznać za świadczenie złożone

Aktualizacja: 01.06.2009 07:30 Publikacja: 01.06.2009 07:00

Usługi elektroniczne nie są pomocniczymi wobec finansowych

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Red

[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 24 marca 2009 r. (III SA/ Wa 1591/08).[/b]

Bank zwrócił się do organów podatkowych o interpretację dotyczącą opodatkowania importu usług elektronicznych, koniecznych do prawidłowej obsługi transakcji wykonywanych przez klientów banku za pomocą kart płatniczych oraz prowadzenia rachunków.

Zdaniem banku usługi te należy uznać za pomocnicze i będące świadczeniem ubocznym względem usług pośrednictwa finansowego oferowanych przez bank swoim klientom. Zatem stosuje się do nich takie same zasady jak w stosunku do świadczenia zasadniczego, a więc korzystają one ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Organ podatkowy nie podzielił stanowiska banku. Wskazał, że importowane usługi nie są usługami pomocniczymi wobec usług pośrednictwa finansowego. W tym wypadku bowiem zbywca usługi pomocniczej nie jest jednocześnie zbywcą usługi głównej. Zdaniem organu, aby można było mówić o usługach pomocniczych, ten sam podmiot musi występować w charakterze zbywcy w odniesieniu do usługi pomocniczej i usługi dominującej. Bank złożył skargę do WSA.

Sąd skargę oddalił, podzielając argumentację organów. Wskazał, że [b]importowane przez bank usługi elektroniczne, które jakkolwiek są konieczne do prawidłowego rozliczenia transakcji wykonywanych przez klientów za pomocą kart płatniczych, to nie są usługami pomocniczymi (ubocznymi) w stosunku do zwolnionej z VAT usługi pośrednictwa finansowego świadczonej przez bank, a tym samym podlegają VAT na zasadach ogólnych.[/b]

[i]Zespół Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Justyna Bielik - konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie):[/b]

Pojęcia usługi głównej (zasadniczej) i usługi pomocniczej nie zostały zdefiniowane ani w unijnej dyrektywie, ani w polskich przepisach ustawy o VAT. W praktyce gospodarczej zdarza się jednak często, że nabywca usługi otrzymuje świadczenie złożone z kilku różnych świadczeń.

Podkreślając, że co do zasady każde świadczenie usług powinno być uznane za samodzielne i niezależne, [b]orzecznictwo ETS (m.in. w sprawach C-349/96 Card Protection Plan, C-453/05 Volker Ludwig)[/b] wypracowało pojęcie usługi pomocniczej, czyli usługi, która nie stanowi dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej, przy czym, chociaż możemy wyodrębnić poszczególne elementy usługi finalnej, jej podział jest sztuczny i niecelowy z ekonomicznego punktu widzenia.

Nie ma zatem decydującego znaczenia, czy na fakturze wyszczególniono wartości poszczególnych świadczeń, czy jedną należność za całość świadczenia. W razie wyróżnienia usługi głównej i usług pomocniczych, pomocnicze dzielą los świadczenia głównego w zakresie zasad opodatkowania VAT.

W omawianym wyroku sąd oceniał, czy za usługi pomocnicze można uznać usługi elektroniczne związane z obsługą kart płatniczych, świadczone przez kontrahenta na rzecz banku oferującego karty płatnicze. Chociaż techniczne wspomaganie funkcjonowania kart płatniczych (a raczej transakcji wykonywanych za ich pomocą) jest ważnym elementem, z punktu widzenia klienta nie wpływa zasadniczo na charakter całej usługi.

Wydzielenie z wiązki usług związanych z kartą płatniczą usług elektronicznej obsługi transakcji nie jest zatem zabiegiem ani sztucznym, ani niecelowym, choć z pewnością służy lepszemu wykorzystaniu usługi głównej. Samo wspomaganie usługi głównej jest jednak argumentem zbyt słabym wobec zasady rozpatrywania każdego świadczenia jako niezależnej usługi.[/ramka]

[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 24 marca 2009 r. (III SA/ Wa 1591/08).[/b]

Bank zwrócił się do organów podatkowych o interpretację dotyczącą opodatkowania importu usług elektronicznych, koniecznych do prawidłowej obsługi transakcji wykonywanych przez klientów banku za pomocą kart płatniczych oraz prowadzenia rachunków.

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów