Gdy z winy posiadacza vouchera usługa nie zostanie wykonana, wpłacona kwota przepada. Chodzi o sytuację, gdy np. osoba obdarowana talonem umożliwiającym skok na bungee nie odważy się skorzystać z prezentu. Wtedy konieczna jest weryfikacja rozliczeń.
[b]Spółka dysponuje indywidualną interpretacją, że w takiej sytuacji zapłacona zaliczka, od której wcześniej odprowadzono VAT, staje się odszkodowaniem, a ono nie podlega temu podatkowi. Dlatego należy skorygować wykazany podatek należny. Problem w tym, kiedy to zrobić.[/b]
Zdaniem spółki rozliczenia należy skorygować w okresie rozliczeniowym, w którym minął termin realizacji prezentu. Podkreśliła ona, że tylko przy zakupach ze strony internetowej posiada dane zamawiających prezenty. Gdy sprzedaż następuje przez współpracującą z firmą sieć księgarni, tych informacji nie posiada. Co istotne, bez względu na to, kto dokonuje sprzedaży, najczęściej jest ona dokumentowana paragonem.
[srodtytul]Nadmierne wymogi[/srodtytul]
Zdaniem spółki dane nabywców nie są jej jednak potrzebne do skorygowania rozliczeń, ponieważ ma prawo zrobić to sama i nie musi przy tym uzyskiwać od kontrahenta potwierdzenia, że otrzymał fakturę korygującą. To dlatego, że przepisy rozporządzenia nie przewidują wprost możliwości wystawienia faktury korygującej w przypadku, gdy zadatek zostanie zatrzymany w związku z niewykonaniem umowy. Jednocześnie wystawienie faktury dokumentującej otrzymanie zadatku nie było obarczone jakąkolwiek pomyłką – zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ACCBDF2CF1D8F45CD415F1D9DF0FA3E8?id=172827]ustawą o VAT [/link]w momencie otrzymania zadatek należało opodatkować.
Z literalnego brzmienia przepisów wynika więc, że w sytuacji zatrzymania zadatku nie ma podstawy do wystawienia faktury korygującej.