Reklama
Rozwiń

Ulgi dla przedsiębiorców są przyznawane na innej podstawie

Umorzenie zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej stanowiące pomoc publiczną musi być zgodne z przepisami o warunkach dopuszczalności i nadzorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorcy

Aktualizacja: 21.10.2009 07:43 Publikacja: 21.10.2009 06:00

[b]Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 7 października 2009 r.(I SA/Łd 441/09)[/b].

[srodtytul] Jaki jest problem[/srodtytul]

Organy podatkowe odmówiły umorzenia zaległości w VAT w ramach pomocy na restrukturyzację, mimo załączenia przez podatnika do wniosku planu restrukturyzacyjnego oraz przedstawienia sytuacji gospodarczej i finansowej swojej firmy oraz planowanych efektów wnioskowanej pomocy.

Odmawiając umorzenia zaległości, organ pierwszej instancji oparł się na art. 67a § 1 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D0400F5DC1CCC891535C93AA2BBC62?id=176376]ordynacji podatkowej[/link]. Podatnik odwołał się od decyzji. Bezskutecznie.

Izba skarbowa wyjaśniła, że przyznanie ulgi podatkowej jest sytuacją wyjątkową i stanowi przywilej podatnika, a nie jego prawo. Zasadą jest bowiem płacenie podatków w ustalonych przepisami prawa wysokościach oraz terminach. Podatnik złożył skargę do sądu.

[wyimek]Zakres przyznanej ulgi zależy od rodzaju prowadzonej działalności [/wyimek]

[srodtytul] Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

WSA skargę uwzględnił. Stwierdził, że [b]ponieważ skarżący jest podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą, to podstawą prawną decyzji organu pierwszej instancji powinien być art. 67b ordynacji podatkowej w zw. z art. 67a tej ustawy.[/b]

Zgodnie z art. 67b organ podatkowy na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą może udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych określonych w art. 67a, przy czym ulgi te mogą przybierać następujące formy:

- ulgi, które nie stanowią pomocy publicznej;

- ulgi, które stanowią pomoc de minimis – w zakresie i na zasadach określonych w aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;

- ulgi, które stanowią pomoc publiczną.

Ustawodawca podzielił ulgi dla przedsiębiorcy na dwie grupy: niestanowiące pomocy publicznej i stanowiące pomoc publiczną. Te ostatnie zaś podzielił na takie, które: stanowią pomoc de minimis i stanowią inną pomoc publiczną. Wskazany podział obliguje organ podatkowy do ustalenia w pierwszej kolejności, jakiego charakteru pomocy dotyczy wniosek strony, w dalszej kolejności zaś, czy ewentualna pomoc jest dopuszczalna, a w przypadku ulgi dotyczącej pomocy publicznej – rozpoznania jej w świetle wspólnotowych i krajowych przepisów regulujących dopuszczalność jej udzielania, a następnie dokonanie oceny, czy wnioskodawca spełnia warunki do zastosowania określonej ulgi.

O zastosowaniu umorzenia decyduje w pierwszym rzędzie nie trudna sytuacja osobista podatnika albo też bliżej nieokreślone względy społeczne, jak to ma miejsce w przypadku klasycznego umorzenia zaległości podatkowych, lecz spełnienie przez podatnika warunków określonych w aktach prawnych prawa krajowego i wspólnotowego, odnoszących się do pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Prawo karne
Andrzej Duda zmienia zdanie w sprawie przepisów o mowie nienawiści
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono