[b]Potwierdził to WSA w Warszawie w orzeczeniu z 7 maja 2010 r. (III SA/Wa 1431/09).[/b]
Niemiecka spółka złożyła wniosek o zwrot VAT do urzędu skarbowego. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego spółkę wezwano do uzupełnienia braków. Spółka nie spełniła warunków przewidzianych w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CE9D8AC769875EC9297B4A03FD5E4E33?id=170521]rozporządzeniu ministra finansów w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom[/link], bo nie dostarczyła oryginału zaświadczenia ze swojego urzędu skarbowego.
Wniosek został uzupełniony po upływie siedmiodniowego terminu z art. 169 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?id=176376]ordynacji podatkowej[/link]. Konsekwencją było wydanie postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, które zostało doręczone spółce trzy lata później. Po odwołaniu spółki izba skarbowa utrzymała w mocy to postanowienie.
Spółka wniosła skargę do WSA. Stwierdziła, że siedmiodniowy termin dla podmiotów zagranicznych jest niewykonalny, a doręczenie postanowienia o odrzuceniu wniosku dopiero po trzech latach od złożenia uzupełnienia jest niedopuszczalne, ze względu na skutki finansowe i utrudnienia, jakie powoduje dla spółki.
WSA przychylił się do argumentów spółki, uchylając wydane przez izbę skarbową postanowienie. Uznał, że termin siedmiodniowy jest za krótki na wymianę korespondencji w przypadku nierezydenta. Organy podatkowe powinny pouczyć, jakie skutki wywiera nieuzupełnienie braków w wyznaczonym terminie w trybie art. 169 ordynacji i powołać w pouczeniu art. 162, odnoszący się do możliwości przywrócenia terminu.