Upoważnienie ustawowe określa materię, która ma być przedmiotem regulacji w drodze aktu prawa miejscowego i organy kompetentne do jego wydania. W zaskarżonej uchwale jako podstawę prawną jej wydania wskazano art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym.
Przepis ten mówi, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Tym samym art. 18 ust. 2 pkt 15 nie mógł być żadną podstawą prawną do podejmowania uchwał, skoro odsyłał on i ciągle odsyła do odrębnych przepisów.
Upoważnienia do wydania zaskarżonej uchwały nie zawiera powołany u jej podstaw art. 4 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4E2025F8AC5E9D38BF04C31350F47014?id=163433]ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej[/link]. Nie daje on radzie gminy prawa nakładania na obywateli obowiązku ponoszenia opłat za samą możliwość podłączenia do sieci.
[b]Nie można mówić o dobrowolności opłaty z tytułu podłączenia do istniejącej, gminnej kanalizacji sanitarnej. Opłaty te mają cechy narzuconej mieszkańcom daniny publicznej wprowadzonej przez gminę.
Nie można zatem opłat tych traktować jako należności o charakterze cywilnoprawnym ustalających usługę i opłatę za usługę umową zawieraną przez strony i korzystających z dobrowolnych ustaleń warunków zawartej umowy.[/b]
Podstawy prawnej podjęcia zaskarżonej uchwały nie zawiera art. 40 ustawy o samorządzie gminnym.