Jedną z konsekwencji określonej w art. 53 Konstytucji RP wolności sumienia i religii jest możliwość dokonania apostazji, czyli świadomego, dobrowolnego i publicznego wyrzeczenia się kontaktu z Kościołem katolickim. W praktyce powstał jednak problem polegający na tym, że w wielu przypadkach, mimo przyjęcia oświadczenia o wystąpieniu z Kościoła katolickiego, dane osobowe apostatów wbrew ich woli nie były usuwane z ksiąg kościelnych. Na tym tle należy odpowiedzieć na pytanie, czy ze względu na przepisy o ochronie danych osobowych, uwzględniając również określoną w art. 25 Konstytucji RP zasadę niezależności państwa oraz kościołów i innych związków wyznaniowych, skuteczność aktu apostazji należy rozpatrywać według przepisów prawa powszechnego, czy priorytet mają przepisy wewnętrzne Kościoła. Wiąże się z tym kolejne zagadnienie: czy GIODO dysponuje prawem do kontroli, czy przetwarzanie danych osobowych osób, które wystąpiły z Kościoła katolickiego, jest zgodne z przepisami prawnymi.
Stanowisko sądów administracyjnych
W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego uznaje się, że generalny inspektor ochrony danych osobowych nie ma prawa do wydawania decyzji administracyjnych i rozpatrywania skarg w sprawach wykonania przepisów o ochronie danych osobowych w odniesieniu do danych osób należących do Kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej, przetwarzanych na potrzeby tego Kościoła lub związku wyznaniowego (wyrok z 22 marca 2013 r., sygn. akt I OSK 597/12; wyrok z 27 marca 2013 r., sygn. akt I OSK 1060/12; wyrok z 24 października 2013 r., sygn. akt I OSK 1520/13). Oznacza to, że pozostałe dane, tj. dotyczące osób nienależących do Kościoła lub związku wyznaniowego, podlegają kontroli GIODO.
Zagadnieniem spornym jest ustalenie, czy osoba, która złożyła pisemne oświadczenie o apostazji, przestała być członkiem Kościoła katolickiego i jakie w tej materii obowiązują przepisy. W orzecznictwie NSA pojawiły się dwa poglądy na tę kwestię.
Zgodnie z pierwszym poglądem punktem wyjścia powinno być prawo wewnętrzne Kościoła. Generalny inspektor ochrony danych osobowych powinien przede wszystkim ustalić, czy wnioskodawca dopełnił przepisów prawa wyznaniowego dotyczących wystąpienia z Kościoła katolickiego. Ustalenie tego ma być podstawą ewentualnych dalszych działań GIODO. Drugi pogląd opiera się na założeniu, że kwestie związane zarówno z wstąpieniem, jak i z wystąpieniem z danego Kościoła lub związku wyznaniowego są jego sprawą wewnętrzną, o ile nie dotykają uprawnień lub obowiązków danego podmiotu o charakterze zewnętrznym, gwarantowanych przepisami powszechnie obowiązującego prawa.
Prawo powszechne ? istotniejsze
Analizowana tutaj kategoria spraw obejmuje ochronę danych osobowych oraz wolności sumienia i wyznania, a zatem podstawowe prawa obywatelskie ulokowane w sferze prawa powszechnego. W konsekwencji sprawy te muszą zostać ocenione na gruncie przepisów powszechnie obowiązujących, tj. Konstytucji RP i ustaw (wyrok NSA z 18 października 2013 r., sygn. akt I OSK 1487/12). Tak więc ocena skutków prawnych, jakie wywarło oświadczenie skarżącego o wystąpieniu z Kościoła katolickiego w kontekście przepisów ustawy o ochronie danych osobowych powinna zostać dokonana na podstawie przepisów prawa powszechnego.