Do 22 kwietnia tego roku instytucje obowiązane (np. banki czy domy maklerskie) musiały dostosować swoje wewnętrzne procedury do wymagań znowelizowanej 25 czerwca 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=327942&tresc=1&wid=327993#R.7.]ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu[/link] (DzU nr 166, poz. 1317).
Ustawa, implementując do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2005/60/WE, nałożyła na te instytucje nowe obowiązki. Najważniejsze z nich to obowiązek dokonania analizy i oceny ryzyka klienta pod kątem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, i obowiązek zastosowania wobec klienta środków bezpieczeństwa finansowego, których zakres jest określany na podstawie oceny ryzyka (art. 8b).
Zgodnie z podejściem opartym na ryzyku (risk based approach), w wypadkach, które mogą się wiązać z wyższym ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, wobec klienta powinny zostać zastosowane wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego (art. 9e).
Jednym z kontrowersyjnych zagadnień jest stosowanie ustawy do dystrybucji jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych przez firmy inwestycyjne.
Po implementacji dyrektywy w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFID) dystrybucja jednostek uczestnictwa przez firmy inwestycyjne stała się działalnością maklerską, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=909FF6D7095159F90ACAC749FFD0B2C4?id=179231]ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych)[/link].