Niższe standardy biur podróży

Niestety, niektóre przepisy ustawy o usługach turystycznych przyniosły zmiany, które mogą obniżyć standardy działania przedsiębiorców tej branży – uważa adwokat, doktorant na WPiA UKSW w Warszawie

Publikacja: 20.10.2010 04:18

Niższe standardy biur podróży

Foto: www.sxc.hu

Red

Z nowelizowana 29 kwietnia, a obowiązująca od 17 września, [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=357653]ustawa o usługach turystycznych (DzU nr 106, poz. 672)[/link] wprowadziła istotne zmiany w zakresie świadczenia usług turystycznych. Z jednej strony wzmacnia ochronę klientów biur podróży i biur turystycznych, między innymi precyzując przepisy o gwarancjach pokrycia kosztów powrotu turystów do kraju w razie kłopotów finansowych touroperatorów oraz zwrotu kosztów niezrealizowanej imprezy turystycznej, z drugiej zaś przynosi zmiany, które mogą obniżyć standardy działania przedsiębiorców w tej branży.

[srodtytul]Uchylony przepis[/srodtytul]

Chodzi mianowicie o uchylenie art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5BE0BB14BD00DE706476F40DD225E86B?id=175244]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268)[/link]. Przepisy te nakładały obowiązek zapewnienia kierowania działalnością gospodarczą w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych przez osoby:

a) posiadające odpowiednie wykształcenie i praktykę,

b) niekarane za przestępstwa przeciwko zdrowiu i życiu, wiarygodności dokumentów, mieniu oraz przeciwko obrotowi gospodarczemu.

Odpowiednie wykształcenie i praktyka były szczegółowo określone w art. 6, łącznie z dokumentami potwierdzającymi praktykę w obsłudze turystów.

W obliczu poważnych problemów branży turystycznej i przynajmniej jednego bankructwa w sezonie dużego organizatora zagranicznych wycieczek poważne wątpliwości wywołuje rezygnacja z konieczności spełnienia tych warunków przez kierujących biurami podróży. Oczywiście wyższe wykształcenie z zakresu turystyki i rekreacji oraz najdłuższy okres praktyki w tej dziedzinie kierownika biura podróży nie są gwarancją sukcesu i nie uchronią turystów przed przymusowym noclegiem na lotnisku czy koniecznością opuszczenia hotelu przed terminem obowiązywania umowy.

Jednak wymóg udokumentowania praktyki w obsłudze turystów, niekaralność za wymienione wyżej przestępstwa w powiązaniu z obowiązkiem zawarcia umowy ubezpieczenia znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa klientów. Obowiązek posiadania kierunkowego wykształcenia pozwala na większą profesjonalizację branży. Dostęp do tej dziedziny działalności gospodarczej nie był wcale zamknięty, ponieważ przy innym rodzaju wykształcenia niż z zakresu turystyki i rekreacji ustawa przewidywała dłuższy okres praktyki – nawet sześć lat. Było to rozwiązanie racjonalne, bo doświadczenie w organizowaniu wycieczek i innych imprez turystycznych oraz sukcesy w dotychczasowej działalności dawały pozytywną prognozę odnośnie do kierowania biurem podróży.

[srodtytul]Kwestia niekaralności[/srodtytul]

Szczególnie istotnym warunkiem, z którego zrezygnowano, był zakaz kierowania taką działalnością przez osoby karane za wymienione w ustawie kategorie przestępstw. Uchylenie tego zakazu jest zupełnie niezrozumiałe, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo turystów. Osoba karana za przestępstwa przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu nie daje żadnych gwarancji bezpieczeństwa uczestników krajowych i zagranicznych wyjazdów. W dobie coraz większej dbałości o dobro konsumenta i stawiania wysokich wymagań przedsiębiorcom świadczącym usługi w różnych dziedzinach gospodarki zdziwienie budzi obniżanie standardów w obsłudze masowej turystyki.

Nie wydaje się, aby argumentem za uchyleniem komentowanych przepisów była chęć otwarcia dostępu do rynku usług turystycznych. Modne ostatnio hasło otwierania drzwi do niektórych zawodów (na przykład prawniczych) nie uzasadnia takich zmian ze wskazanych wyżej powodów. Brak wykształcenia z zakresu turystyki i rekreacji bynajmniej nie stanowił przeszkody w kierowaniu biurem podróży, jedynie wydłużał okres wymaganej praktyki. Naturalnym warunkiem objęcia wyższego stanowiska w danej dziedzinie działalności gospodarczej jest obowiązek wykazania się odpowiednią praktyką i doświadczeniem. Przemawiają za tym szczególnie specyficzna kategoria usług turystycznych oraz liczne negatywne przykłady nieodpowiedzialnych zachowań przedstawicieli polskiej branży turystycznej z przeszłości.

Komentowany fragment nowelizacji ustawy o usługach turystycznych idzie w zupełnie przeciwnym kierunku niż większość zmian w przepisach dotyczących działalności gospodarczej, których motywem przewodnim są ochrona konsumenta, podwyższanie standardów, wymagań, większa profesjonalizacja. Wobec wielu przypadków wprowadzania wymogu posiadania wyższego wykształcenia, odpowiedniej praktyki oraz innych obowiązków rzeczywiście utrudniających dostęp do pewnych zawodów rezygnacja z opisanych warunków dotyczących kierujących biurami podróży niesie ze sobą niebezpieczeństwo obniżenia poziomu ochrony turystów. Każda zmiana przepisów powinna się charakteryzować spójnością, konsekwencją oraz dążeniem do realizacji konkretnych celów. Trudno powiedzieć to o nowelizacji ustawy o usługach turystycznych, ponieważ mimo zmian mających wzmocnić ochronę konsumentów może się przyczynić do jej osłabienia.

Z nowelizowana 29 kwietnia, a obowiązująca od 17 września, [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=357653]ustawa o usługach turystycznych (DzU nr 106, poz. 672)[/link] wprowadziła istotne zmiany w zakresie świadczenia usług turystycznych. Z jednej strony wzmacnia ochronę klientów biur podróży i biur turystycznych, między innymi precyzując przepisy o gwarancjach pokrycia kosztów powrotu turystów do kraju w razie kłopotów finansowych touroperatorów oraz zwrotu kosztów niezrealizowanej imprezy turystycznej, z drugiej zaś przynosi zmiany, które mogą obniżyć standardy działania przedsiębiorców w tej branży.

Pozostało 87% artykułu
Opinie Prawne
Maciej Gawroński: Za 30 mln zł rocznie Komisja będzie nakładać makijaż sztucznej inteligencji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Wojciech Bochenek: Sankcja kredytu darmowego to kolejny koszmar sektora bankowego?
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Aktywni w pracy, zapominalscy w sprawach ZUS"