Problem dotyczący statusu aplikantów adwokackich i aplikantów radcowskich po odbyciu trzyletniego szkolenia w ramach aplikacji jest niebagatelny, bowiem dotyczy odpowiednio ok. 6500 aplikantów adwokackich i ponad 10 300 aplikantów radcowskich, którzy nie są dopuszczani przez sądy do występowania w charakterze substytutów adwokatów i radców prawnych.
Impulsem do zabrania głosu w tej sprawie stało się bezprecedensowe stanowisko Naczelnej Rady Adwokackiej z 11 stycznia 2012 r. wymierzone przeciwko statusowi aplikanta adwokackiego.
Moja polemika z tym stanowiskiem jest jednocześnie polemiką z wykładnią dotyczącą statusu aplikanta radcy prawnego po uzyskaniu zaświadczenia o ukończeniu aplikacji.
Według obowiązujących przepisów aplikantowi, który odbył aplikacje adwokacką i radcowską, właściwa rada okręgowa wydaje zaświadczenie o ukończeniu stosownej aplikacji (art. 76 ust. 2 ustawy z 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze – zwanej dalej p. o. a. – oraz art. 32 ust. 4 ustawy 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych – zwanej dalej u. r. pr.).
Według Naczelnej Rady Adwokackiej (zwanej dalej NRA) osoby po uzyskaniu zaświadczenia o ukończeniu aplikacji podlegają „usunięciu" z listy aplikantów adwokackich na podstawie art. 49 i 76 ust. 1 i 2 p.o.a.