Wielkie zamieszanie wokół adresu przedsiębiorcy

Zasady ujawniania adresów przedsiębiorcy są wadliwe – uważa sędzia, przewodniczący V Wydziału Gospodarczego Sądu Rejonowego w Koszalinie, Krzysztof Pietkowski

Aktualizacja: 11.05.2012 09:26 Publikacja: 11.05.2012 03:30

Red

Centralna Ewidencja Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG) zastąpiła 1 lipca 2011 r. gminne ewidencje działalności gospodarczej. Jej zadaniem jest gromadzenie i udostępnianie (art. 23 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej; dalej uosdg) informacji o osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą samodzielnie lub w ramach umowy spółki cywilnej.

Zakres danych pozyskiwanych i udostępnianych przez gminne ewidencje obejmował m.in. informacje o adresie zamieszkania przedsiębiorcy (przyjmowano, że dane ewidencyjne nie podlegają ochronie na podstawie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych; wyrok NSA z 15 marca 2010 r., I OSK 756/09.

Zakres informacji podlegających wpisowi do CEIDG obejmuje m.in. oznaczenie miejsca i adresu zamieszkania przedsiębiorcy, jego adres do doręczeń oraz adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza (art. 25 uosdg). Odmiennie niż ewidencje gminne CEIDG – z zasady – nie ujawnia na swej stronie internetowej adresu zamieszkania przedsiębiorcy; chyba że jest on taki sam jak miejsce wykonywania działalności gospodarczej (art. 37 ust. pkt 1 uosdg). Ale nawet wówczas nie sposób ustalić, czy adres zamieszkania przedsiębiorcy został faktycznie ujawniony, bo brak jakiejkolwiek wzmianki o zbieżności owych adresów. Z tego samego powodu nie jest możliwe ustalenie, czy adres zamieszkania przedsiębiorcy nie pokrywa się z tym do doręczeń, który również może być ujawniony na stronie internetowej CEIDG.

Jest to skutek przyjęcia założenia, że dane o adresie zamieszkania przedsiębiorcy to „informacje wrażliwe" (druk sejmowy nr 1204). Przysparza to poważnych problemów każdemu, kto zamierza dochodzić roszczeń przeciwko przedsiębiorcom objętym CEIDG. Przepisy k.p.c. wymagają bowiem podania w pozwie adresu zamieszkania pozwanego (pozwanych wspólników spółki cywilnej), a nie danych o miejscu (siedzibie) prowadzenia działalności gospodarczej (postanowienia SN: II CRN 74/92; II CRN 157/94). Przepisy te uzależniają też poprawność (skuteczność) niektórych ze sposobów doręczeń pism sądowych od tego, czy wysłano je pod adres miejsca zamieszkania strony podany w CEIDG.

W rezultacie zamiast oczekiwanego ułatwienia obrotu gospodarczego mamy do czynienia z poważnym problemem określanym przez wierzycieli mianem skandalu („Wierzycielom trudno znaleźć właścicieli firmy", „Rz" z 14 listopada 2011 r.

Gwarancja rzetelnego procesu

Prawidłowość doręczania pism sądowych to jeden z filarów gwarancji, że proces sądowy odbywa się z poszanowaniem jego elementarnych zasad (jawność, kontradyktoryjność). Za dokonanie i poprawność doręczeń odpowiedzialny jest sąd (zasada oficjalności doręczeń, z wyjątkami – art. 132, 4799 k.p.c.). Inicjujący proces zobowiązany jest natomiast do wskazania adresu swojego przeciwnika (art. 126 § 2 k.p.c.). Dlatego tak ważne jest umożliwienie sprawnego pozyskiwania przez uczestników obrotu prawnego wiarygodnych informacji o właściwych adresach kontrahentów.

Z odpowiedzi udzielanych za pośrednictwem Punktu Kontaktowego CEIDG wynika, że adres zamieszkania przedsiębiorcy nie jest potrzebny do postępowań sądowych. Sugeruje się też, że wobec niemożności uzyskania pożądanych danych z CEIDG należy je uzyskać z innych systemów ewidencyjnych (dane meldunkowe) albo z umów zawieranych przez strony sporów (odpowiedź z 22 grudnia 2011 r. na interpelację poselską nr 95).

Nie można zaprzeczyć, że informacja o adresie zamieszkania pozwanego, podawana przez powoda w pozwie, pochodząca nawet z „niewiadomych" źródeł, może się okazać wystarczająca. Będzie tak, gdy korespondencję sądową wysłaną na taki adres pozwany odbierze osobiście, nawet gdy wysłano ją na adres niebędący adresem jego zamieszkania (tzw. doręczenie właściwe – art. 135 k.p.c.). Podobnie będzie, gdy okaże się, że wskazany adres dotyczył przedsiębiorstwa pozwanego, a korespondencję sądową odebrał upoważniony do tej czynności pracownik (przedsiębiorstwo można uznać za miejsce pracy w rozumieniu art. 138 § 2 k.p.c., postanowienie SN II CRN 74/92; tzw. doręczenie zastępcze).

Zasupłany problem

Nie rozwiązuje to problemu, gdy na etapie próby doręczenia pozwanemu pierwszego pisma sądowego (odpis pozwu, często wraz z nakazem zapłaty) pojawiają się trudności. Jest tak np., gdy korespondencja sądowa powraca nieodebrana przez adresata, z adnotacją o jej awizowaniu. Powinnością sądu jest wtedy ustalenie, czy adres, na który została wysłana, to rzeczywiście adres zamieszkania pozwanego. Tylko pod adresem zamieszkania dopuszczalne jest awizowanie przesyłki przeznaczonej dla przedsiębiorcy, który jest osobą fizyczną, z ostatecznym skutkiem przyjęcia fikcji prawnej jej doręczenia (art. 139 § 1 k.p.c.; postanowienie SN II CRN 4/95). W takich sytuacjach dane o miejscu zamieszkania przedsiębiorcy posiadane przez CEIDG wykazują istotną „przewagę" np. nad danymi adresowymi, którymi dysponują gminy albo Centrum Personalizacji Danych MSW (dawniej: Centralne Biuro Adresowe). Bazują one na adresach zameldowania osób fizycznych, które często nijak mają się do faktycznych miejsc zamieszkania przedsiębiorców. W odróżnieniu od nich dane adresowe w CEIDG wskazują na rzeczywisty adres zamieszkania podawany przez samego przedsiębiorcę przy dokonywaniu wpisu, jeśli nie jest on tożsamy z adresem zameldowania.

Dane o adresie zamieszkania pochodzące z CEIDG będą niezbędne, jeśli z informacji listonosza próbującego doręczyć pozwanemu przedsiębiorcy pierwsze pismo w sprawie wynika, że ten „wyprowadził się". Zgodnie z art. 139 § 3 k.p.c. tylko zgodność adresu, na który wysłano pismo sądowe, z adresem zamieszkania ujawnionym wyłącznie w CEIDG, może być podstawą do zaniechania przez sąd dalszych prób doręczenia pozwanemu tegoż pisma i pozostawienie go w aktach ze skutkiem doręczenia, chyba że nowe miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy będą sądowi znane z innych źródeł. Trzeba jednak zastrzec, że praktyka sądów w stosowaniu art. 139 § 3 k.p.c. może się różnić wskutek odmiennych interpretacji konsekwencji niewejścia w życie przepisów nakazujących pouczanie przedsiębiorców przez gminne organy ewidencyjne o skutkach nieujawnienia zmian w ewidencji (dawny art. 29 ust. 3 pkt 5 uosdg; uchwała SN III CZP 103/06). Wśród przepisów o CEIDG brakuje obowiązku pouczenia przedsiębiorcy o skutkach stosowania art. 139 § 3 k.p.c., co może pogłębić wątpliwości co do stosowania tego unormowania.

Może do doręczeń

Na stronie internetowej CEIDG można znaleźć, podany przez przedsiębiorcę adres do doręczeń. Nie jest to adres do doręczeń w rozumieniu przepisów k.p.c., bo nie jest wskazany przez stronę toczącego się postępowania i na jego potrzeby. Uniemożliwia to  uznanie za doręczone przez awizo pierwszego pisma wysłanego na tenże adres lub pozostawienie takiego pisma w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia, gdyby przy próbie pierwszego doręczenia adres do doręczeń okazał się nieaktualny. Osobiste odebranie przez przedsiębiorcę pisma sądowego wysłanego na adres do doręczeń pozwoli oczywiście uznać doręczenie za prawidłowe (doręczenie właściwe). Adres do doręczeń może pokrywać się z tym, pod którym prowadzona jest działalność gospodarcza, i wtedy może posłużyć także do dokonania omówionego doręczenia zastępczego.

Pewne wątpliwości może wywoływać sytuacja, gdy adres do doręczeń jest tożsamy z adresem zamieszkania przedsiębiorcy, ale nie pokrywa się z adresem prowadzonej działalności gospodarczej. Czy, zgodnie z wolą przedsiębiorcy, adres do doręczeń może być wówczas ujawniony? Czy też, opierając się na literalnym rozumieniu art. 37 ust. 1 pkt 1 uosdg, nie będzie to dopuszczalne?

Ciuciubabka

Poprawność doręczania stronom pism sądowych jest jednym z podstawowych obowiązków procesowych sądu. A zasadą jest, iż doręczenie określonego pisma sądowego stronie może nastąpić tylko raz, nawet gdyby było to awizo czy fikcja prawna z art. 139 § 3 k.p.c. (uchwała SN III CZP 105/10). Warunkiem poprawności takiego doręczenia jest jednak pewność co do adresu strony, w tym wypadku adresu zamieszkania przedsiębiorcy.

Niemożliwość jednoznacznego ustalenia tego adresu na podstawie danych ujawnianych na stronie internetowej CEIDG wydłuża czas trwania wielu spraw sądowych (zawieszenie, a w końcu umorzenie postępowania), jeśli wierzycielowi nie uda się ustalić wiarygodnych danych adresowych z innych źródeł.

Z punktu widzenia potrzeb wierzycieli (przedsiębiorców, konsumentów), którzy zmuszeni są wystąpić na drogę sądową przeciwko osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, stosowane w CEIDG zasady ujawniania adresów przedsiębiorcy uznać należy za dysfunkcjonalne. CEIDG nie wypełnia należycie szeroko rozumianej funkcji informacyjnej, choć oczywiście docenić trzeba inne walory zastosowanych rozwiązań, np. dostępność do informacji przez Internet, domniemania towarzyszące ujawnionym danym itd.

Co zmienić

Niezbędna jest zatem całościowa zmiana analizowanych tu przepisów k.p.c. Należy zrezygnować z obowiązku podawania w pozwie adresu zamieszkania pozwanego przedsiębiorcy na rzecz adresu ujawnionego w CEIDG. Trzeba ujednolicić zasady doręczania pism sądowych dla wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od ich statusu prawnego, przyjmując regułę kierowania korespondencji na adres podany w rejestrze sądowym lub CEIDG. I przywrócić (w formie dostosowanej do warunków dokonywania wpisów do CEIDG) regułę pouczania przedsiębiorców indywidualnych o obowiązku aktualizacji danych adresowych, pod rygorem uznania danych ujawnionych za rozstrzygające na potrzeby postępowań sądowych (domniemanie prawdziwości wpisów w CEIDG nie jest w tym względzie wystarczające).

W żadnym ze znanych obecnie projektów zmian k.p.c. nie ma proponowanych tu rozwiązań. Możliwe, że trzeba będzie czekać aż do uchwalenia nowego k.p.c.

Centralna Ewidencja Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG) zastąpiła 1 lipca 2011 r. gminne ewidencje działalności gospodarczej. Jej zadaniem jest gromadzenie i udostępnianie (art. 23 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej; dalej uosdg) informacji o osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą samodzielnie lub w ramach umowy spółki cywilnej.

Zakres danych pozyskiwanych i udostępnianych przez gminne ewidencje obejmował m.in. informacje o adresie zamieszkania przedsiębiorcy (przyjmowano, że dane ewidencyjne nie podlegają ochronie na podstawie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych; wyrok NSA z 15 marca 2010 r., I OSK 756/09.

Pozostało 94% artykułu
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Aktywni w pracy, zapominalscy w sprawach ZUS"
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Podatkowe łady i niełady. Bez katastrofy i bez komfortu"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Marcin J. Menkes: Ryzyka prawne transakcji ze spółkami strategicznymi