Wraz z nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych, która wchodzi w życie 20 lutego 2013 r. powinno zacząć obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów, jakich zamawiający może żądać od wykonawcy, a także form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Projekt rozporządzenia* przewiduje szereg nowych rozwiązań, zarówno uprawnień zamawiających, jak i istotnych obowiązków dla wykonawców, które mogą znacząco utrudnić prowadzenie postępowań o zamówienia publiczne.
Wykazy za pięć lat
I tak m.in., zgodnie z nowym rozporządzeniem, zamawiający będą mogli żądać od wykonawców przedstawienia pełnych wykazów robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich 5 lat oraz wykazów głównych dostaw lub usług wykonanych w okresie ostatnich 3 lat, a nie jak dotychczas wyłącznie tych, które miały służyć wykazaniu spełniania warunku wiedzy i doświadczenia.
Miejmy nadzieję, że zamawiający będą z rozsądkiem stosować nowe rozporządzenie
Co więcej, zamawiający będzie mógł żądać wykazania nie tylko zamówień wykonanych prawidłowo, ale również tych wykonanych nienależycie. W ocenie ustawodawcy powyższe ma umożliwić zamawiającemu uzyskanie niejako pełnego obrazu działalności wykonawcy i pozwolić na dokonanie na tej podstawie oceny jego rzetelności i efektywności, w praktyce jednak może stanowić wyłącznie zbędne obciążenie dla wykonawców oraz powodować liczne wątpliwości interpretacyjne.
O ile bowiem kwalifikacje i doświadczenie wykonawcy można ocenić na podstawie dających się jasno zdefiniować kryteriów takich jak np. rodzaj, ilość czy wartość zrealizowanych zamówień to wątpliwości budzi fakt, w jaki obiektywny i niedyskryminacyjny sposób zamawiający ma weryfikować zamówienia niewykonane lub wykonane nienależycie, a ty samym kwantyfikować i porównywać stopień rzetelności i efektywności wykonawców. Okoliczności niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia rzadko bywają jednoznaczne w ocenie, w szczególności w zakresie możliwości przypisania wyłącznej winy konkretnej stronie umowy. Tym samym obiektywna ocena nieostrego pojęcia „rzetelności wykonawcy" na podstawie całokształtu zrealizowanych przez niego zadań będzie trudna do przeprowadzenia, a brak obiektywnych kryteriów może sprawić, iż ten sam wykonawca, przedstawiając to samo portfolio doświadczeń zostanie odmiennie oceniony przez różnych zamawiających. Możliwość żądania pełnych wykazów jest na szczęście wyłącznie uprawnieniem, a nie obowiązkiem zamawiającego. Nadal bowiem ma on pełne prawo żądać od wykonawcy wykazania wyłącznie wybranych robót budowlanych, dostaw czy usług, wraz z dowodami potwierdzającymi ich należyte wykonanie, które są istotne z punktu widzenia oceny możliwości realizacji danego zamówienia.