W 1960 r. rządy Stanów Zjednoczonych i Polski podpisały układ dotyczący zaspokojenia roszczeń. Polska zgodziła się zapłacić 40 mln dolarów na całkowite uregulowanie i zaspokojenie wszystkich roszczeń amerykańskich z tytułu nacjonalizacji i innego rodzaju przejęcia przez Polskę mienia. Rząd USA z kolei zobowiązał się dostarczyć rządowi polskiemu oryginalne dokumenty, z których wynikały te roszczenia. Rząd USA przekazał w 1968 r. 44 skrzynie papierów wartościowych przedwojennych spółek, wśród nich akcje na okaziciela spółki Giesche SA. W niewyjaśnionych okolicznościach trafiły one do rąk kilku osób, które w 2005 r. doprowadziły do reaktywacji Giesche SA i wystąpiły z roszczeniami na kwotę 341 mln zł, głównie przeciwko Skarbowi Państwa i miastu Katowice.
Reakcja rządu i parlamentu
Przypadek Giesche SA stał się bodźcem do wprowadzenia zmian w ustawie z 20 sierpnia 1997 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o krajowym rejestrze sądowym (DzU nr 121, poz. 770 ze zm.) celem uniemożliwienia takiej reaktywacji spółek. 12 stycznia 2010 r. wpłynął do Sejmu rządowy projekt zmiany tej ustawy.
Na posiedzeniu Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka z 17 lutego 2010 r. poruszono kwestię niedopełnienia przez spółki obowiązku przerejestrowania z dawnego rejestru handlowego do KRS (wg szacunków ministra sprawiedliwości dotyczy to ok. 170 tys. podmiotów). Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że w trakcie prac nad projektem proponowano, aby wprowadzić datę graniczną, która „zamyka rejestr handlowy".
Przypadek Giesche SA stał się bodźcem do zmian przepisów
Na posiedzeniu Sejmu 4 marca 2010 r. zaproponowano zmianę art. 9 ust. 2 przepisów wprowadzających KRS: „Do czasu rejestracji, zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w art. 1, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2013 r., zachowują moc dotychczasowe wpisy w rejestrach sądowych.". 19 marca 2010 r. poprawka dotycząca art. 9 przepisów wprowadzających KRS została przyjęta i weszła w życie 17 lipca 2010 r.