E-sąd: PESEL nie wpłynie na sprawność postępowania - uważa Jacek Gołaczyński

Ustalenie przez sąd numeru PESEL pozwanego nie wpłynie negatywnie na sprawność postępowania – przekonuje wiceminister sprawiedliwości.

Publikacja: 23.05.2013 08:52

Red

Ustawa z 22 marca 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego wprowadziła obowiązek ustalenia przez sąd z urzędu numeru PESEL pozwanego (w przypadku osób prawnych jest to numer KRS lub numer z innego rejestru lub ewidencji). Powód ma obowiązek wskazać własny numer PESEL w pozwie. W elektronicznym postępowaniu upominawczym powód ma również wskazać numer PESEL pozwanego. Celem tych zmian jest jednoznaczne zindywidualizowanie strony, zarówno w postępowaniu rozpoznawczym, jak i egzekucyjnym. Zmiany mają zminimalizować pomyłki związane z doręczaniem przesyłek sądowych pod adres, pod którym pozwany nie zamieszkuje (jeśli pozwany dopełnił obowiązku meldunkowego po numerze PESEL, sąd ustali, jaki jest jego aktualny adres), oraz prowadzeniem egzekucji przeciwko osobie, która nie jest dłużnikiem, a którą z dłużnikiem łączy jedynie zbieżność imion i nazwisk. Dodatkowym celem zmian jest usprawnienie wpisów dokonywanych na podstawie orzeczeń sądowych w ewidencjach i rejestrach.

Mniej nieprawidłowości

W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad zmianą rozporządzeń w sprawie określenia brzmienia klauzuli wykonalności oraz regulamin urzędowania sądów powszechnych, tak aby numer PESEL strony znajdował się w treści klauzuli lub stanowił dodatkową informację wydawaną wraz z odpisem orzeczenia. Niewątpliwie przyśpieszy to postępowanie rejestrowe i wieczystoksięgowe.

Być może nowelizacja nie wyeliminuje wszystkich przypadków błędnego doręczenia przesyłki przez awizo. Z pewnością jednak praktycznie wykluczy przypadki kierowania egzekucji przeciwko osobie, która nie jest dłużnikiem. Znaczne ograniczenie tych przypadków jest celem, dla którego konieczne było dokonanie zmian.

Obowiązek ustalenia numeru PESEL pozwanego w żaden sposób nie opóźni postępowania cywilnego. W przypadku gdy pozwany stawi się na rozprawę, sąd ustali numer PESEL bezpośrednio od pozwanego. Jedynie zatem w przypadku gdy pozwany nie stawi się na rozprawę albo gdy sąd proceduje na posiedzeniu niejawnym, zajdzie konieczność samodzielnego ustalenia przez sąd numeru PESEL. Na mocy porozumienia MS z ministrem spraw wewnętrznych sądy mają dostęp do bazy danych w drodze teletransmisji  (elektronicznie), a co za tym idzie – samodzielnie mogą wyszukiwać numer PESEL pozwanego. Ustalenie tych danych nie zajmuje wiele czasu i wykonywać to będą przeszkoleni pracownicy sekretariatów, na zadanie sądu. Zatem wprowadzona zmiana nie opóźni przebiegu postępowania.

W przypadku gdy dostępne sądowi dane nie pozwalają na jednoznaczne ustalenie numeru PESEL pozwanego (w ewidencji występuje większa liczba osób o tym samym imieniu, nazwisku i adresie zamieszkania lub też żaden z adresów nie pokrywa się z adresem wskazanym w pozwie), przewodniczący powinien wezwać powoda do wskazania dodatkowych danych pozwalających na zindywidualizowanie pozwanego. Oczywiście nie chodzi o wszystkie dane zamieszczane w ewidencji PESEL (zgodnie z art. 44a ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych baza PESEL może zawierać oprócz imienia i nazwiska 25 danych indywidualizujących osobę fizyczną), lecz o wybrane dane (np. imiona rodziców, datę urodzenia, miejsce urodzenia itp.), które pozwolą na jednoznaczną identyfikację pozwanego.

Wola sądu

Niewskazanie przez powoda danych pozwalających na jednoznaczne ustalenie numeru PESEL pozwanego może, lecz nie musi prowadzić do zawieszenia postępowania. Zgodnie bowiem ze znowelizowanym art. 177 § 1 k.p.c. sąd nie jest zobligowany do zawieszenia postępowania – może je zawiesić. Jak już wyżej wskazano, celem oznaczenia numeru PESEL jest zapobieżenie nieprawidłowościom w zakresie doręczeń i egzekucji oraz przyśpieszenie postępowań opartych na uprzednio wydanym orzeczeniu sądowym. Jeśli sąd nie ma wątpliwości co do prawidłowości doręczenia, a orzeczenie nie będzie podlegało wykonaniu lub też nie będzie stanowiło podstawy wpisu do ewidencji lub innych rejestrów, brak będzie podstaw do zawieszenia postępowania.

W toku prac nad nowelizacją uznano, że z uwagi na istniejącą po stronie sądu możliwość dostępu do bazy danych numeru PESEL w drodze teletransmisji danych bez potrzeby wykazywania interesu prawnego sąd znacznie łatwiej ustali PESEL pozwanego bez szkody dla sprawności postępowania, niż mógłby to uczynić powód, który częstokroć nie dysponuje profesjonalną obsługą prawną.

Nie ma również obawy, że sądy będą nadużywały podstaw do zawieszenia postępowania z uwagi na niewskazanie danych pozwalających na ustalenie numeru PESEL pozwanego. Po pierwsze, podstawą do zawieszenia będzie tylko taka sytuacja, w której powód nie wskazuje żadnych danych albo wskazane przez niego dane (chociażby jedna) nie pozwalają na ustalenie tego numeru. Po drugie, zawieszenie postępowania jest zaskarżalne, a co za tym idzie – kontrolę nad prawidłowością zawieszenia będzie sprawował sąd II instancji.

Czynność techniczna

Rozwiewając wszelkie pojawiające się wątpliwości, należy wskazać, iż ustalenie przez sąd numeru PESEL pozwanego nie jest orzeczeniem, lecz czynnością techniczno-procesową, tak jak nie jest orzeczeniem pouczenie strony przez sąd czy też ustalenie adresu jej zamieszkania.

Jeśli pozwany stawi się na rozprawie, sąd będzie mógł ustalić numer PESEL pozwanego bezpośrednio od niego. Jeśli pozwany nie stawi się na rozprawie albo też dojdzie do wydania orzeczenia pod jego nieobecność, pozwany dowie się o ustalonym przez sąd numerze PESEL najpóźniej z treści klauzuli wykonalności lub też odpisu orzeczenia stanowiącego podstawę do wpisu do ewidencji lub innego rejestru. Być może wprowadzone zmiany nie wykluczą wszystkich przypadków nieprawidłowości związanych z  identyfikacją stron postępowania. Z pewnością jednak znacznie je ograniczą. W obecnym stanie prawnym nie ma innego skuteczniejszego sposobu jednoznacznej identyfikacji strony postępowania. Stworzona dla sądów możliwość pozyskiwania danych z bazy PESEL w drodze teletransmisji nie wpłynie negatywnie na sprawność postępowania. Przyczyni się jednak do wyeliminowania nieprawidłowości, których źródłem nie były błędy sądów, lecz brak podstaw prawnych do jednoznacznej indywidualizacji strony w postępowaniu rozpoznawczym i egzekucyjnym.

Autor jest profesorem dr. hab., podsekretarzem stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości

Ustawa z 22 marca 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego wprowadziła obowiązek ustalenia przez sąd z urzędu numeru PESEL pozwanego (w przypadku osób prawnych jest to numer KRS lub numer z innego rejestru lub ewidencji). Powód ma obowiązek wskazać własny numer PESEL w pozwie. W elektronicznym postępowaniu upominawczym powód ma również wskazać numer PESEL pozwanego. Celem tych zmian jest jednoznaczne zindywidualizowanie strony, zarówno w postępowaniu rozpoznawczym, jak i egzekucyjnym. Zmiany mają zminimalizować pomyłki związane z doręczaniem przesyłek sądowych pod adres, pod którym pozwany nie zamieszkuje (jeśli pozwany dopełnił obowiązku meldunkowego po numerze PESEL, sąd ustali, jaki jest jego aktualny adres), oraz prowadzeniem egzekucji przeciwko osobie, która nie jest dłużnikiem, a którą z dłużnikiem łączy jedynie zbieżność imion i nazwisk. Dodatkowym celem zmian jest usprawnienie wpisów dokonywanych na podstawie orzeczeń sądowych w ewidencjach i rejestrach.

Pozostało 84% artykułu
Opinie Prawne
Mirosław Wróblewski: Ochrona prywatności i danych osobowych jako prawo człowieka
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Święczkowski nie zmieni TK, ale będzie bardziej subtelny niż Przyłębska
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Biznes umie liczyć, niech liczy na siebie
Opinie Prawne
Michał Romanowski: Opcja zerowa wobec neosędziów to początek końca wartości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Komisja Wenecka broni sędziów Trybunału Konstytucyjnego