Obecnie zasady prowadzenia zbiórek publicznych reguluje archaiczna ustawa z 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych. Wielu praktyków zajmujących się stosowaniem tej ustawy oraz środowisk związanych z organizacjami pozarządowymi postulowało przyjęcie nowych, bardziej precyzyjnych i mniej sformalizowanych zasad prowadzenia zbiórek publicznych, na wzór regulacji obowiązujących w innych państwach europejskich.
Oczekiwanie na przyjęcie nowych zasad prowadzenia zbiórek publicznych powodowane jest licznymi wątpliwościami, jakie wiążą się ze stosowaniem obowiązujących przepisów. Dotyczą one w szczególności ustawowych przesłanek kwalifikacji określonych działań, jako zbiórki publicznej, wymagającej pozwolenia odpowiednich władz. Istotne problemy wynikają również z nieprecyzyjności warunków uzyskania pozwolenia na prowadzenie zbiórki publicznej oraz braku określenia w ustawie, jakie okoliczności mogą być uznane przez organ jako podstawa wydania decyzji o odmowie udzielenia pozwolenia (wątpliwość w tym zakresie dotyczyła zwłaszcza wysokości kosztów prowadzenia zbiórek publicznych).
Wiele barier
Obowiązujące zasady prowadzenia zbiórek publicznych oceniane są również jako nazbyt sformalizowane, co powoduje powstanie barier dla rozwoju szeroko rozumianej dobroczynności. Przedmiotem dużej krytyki jest również objęcie reżimem ustawy o zbiórkach publicznych darowizn w postaci wpłat na konto bankowe, pomimo tego, iż wpłaty te są ewidencjonowane oraz podlegają kontroli organów skarbowych. Krytyka ta nasiliła się zwłaszcza po wyroku Sądu Rejonowego w Krakowie z 6.2.2012 r. (XI W 1497/11/P), w którym sąd ten uznał rozporządzenie z 6.11.2003 r. w sprawie sposobów przeprowadzania zbiórek publicznych oraz zakresu kontroli nad tymi zbiórkami za niekonstytucyjne w zakresie, w jakim rozporządzenie uznaje wpłaty na konto bankowe za formę zbiórki publicznej, pomimo tego, iż, zgodnie z art. 1 ustawy, zbiórką tą są działania polegające na „zbieraniu ofiar w gotówce lub naturze”.
Duże oczekiwania wobec zmian w uregulowaniu dotyczącym zbiórek publicznych powodują, że długo oczekiwany projekt ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (projekt z 16 września 2013 r., druk sejmowy 1726, dalej „projekt”) zasługuje na uwagę i analizę. Projekt został 27 września 2013 r. skierowany do Komisji Administracji i Cyfryzacji oraz Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.
Jedną z najistotniejszych zmian, jaka wynika z projektowanej regulacji, jest zmiana definicji zbiórki publicznej. Zgodnie z art. 1 ust. 1 projektu zbiórką publiczną jest „wszelkie zbieranie ofiar w gotówce lub naturze, w miejscu publicznym, na określony, zgodny z prawem cel, pozostający w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (DzU z 2010 r. nr 234, poz. 1536, z późn. zm.) oraz na cele religijne”.