Osoby wywłaszczone powinny być potraktowane zgodnie z konstytucyjną zasadą równości obywateli względem prawa. Dlatego też reprywatyzacja powinna objąć tych wszystkich, którym państwo odebrało mienie lub w stosunku do których nie wywiązało się z obowiązku odszkodowawczego.
Reprywatyzacja powinna zabezpieczać należycie osoby trzecie, które pozyskały wcześniej mienie na podstawie zasady rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych, działając w dobrej wierze. Tylko założenia reprywatyzacji w takim kształcie pozwalają mieć nadzieję, że za doznane krzywdy obywatele otrzymają zadośćuczynienie, a jednocześnie nie powstaną nowe napięcia czy nawet, w skrajnych przypadkach, nowe krzywdy.
Albo, albo
Osoba, która prowadzi postępowanie administracyjne lub sądowe o odszkodowanie lub zwrot nieruchomości, powinna móc złożyć wniosek o to świadczenie, jednak w momencie wydania decyzji byłaby zobowiązana do oświadczenia o jego przyjęciu lub odmowie przyjęcia. Gdyby zdecydowała się na jego przyjęcie, musiałaby rezygnować z prowadzenia postępowania, w odwrotnej sytuacji – zrzec się roszczenia. Niezłożenie oświadczenia w tej kwestii wygasiłoby prawo do świadczenia. Przepisy ustawy dopuszczałyby więc możliwość wyboru pomiędzy świadczeniem a dochodzeniem prawa do odszkodowania lub zwrotu nieruchomości na drodze sądowej i administracyjnej. Osoba uprawniona dokonywałaby takiego wyboru w momencie, gdy znana jest kwota przyznanego świadczenia.
Bez względu na obywatelstwo
Zakres przedmiotowy ustawy powinien obejmować kwestię przejęcia ostatecznie przez państwo nieruchomości na podstawie dekretu warszawskiego. Jego specyfika i rozwiązania w nim zawarte uzasadniają konieczność odrębnego uregulowania kwestii gruntów warszawskich.
Jeśli chodzi o zakres podmiotowy, wskazane jest, aby uprawnionymi były wszystkie osoby fizyczne, które utraciły własność nieruchomości na podstawie dekretu warszawskiego, a były właścicielami mienia w dniu jego przejęcia przez państwo. Nie jest zatem wskazane wprowadzenie kryterium posiadania przez osobę uprawnioną obywatelstwa polskiego. Uregulowanie uprawnienia do świadczeń przyznanych na podstawie przepisów o reprywatyzacji, które będą uzależnione od przymiotu posiadania obywatelstwa, mogą okazać się niezgodne z art. 18 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dawnego art. 12 TWE), który przewiduje, że w stosowaniu traktatów i bez uszczerbku dla postanowień szczególnych, które one przewidują, zakazana jest wszelka dyskryminacja ze względu na przynależność państwową.