Różnice między mecenasem Google a radcą prawnym

Na różnice między mecenasem Google a radcą prawnym z krwi i kości ma zwrócić uwagę kampania prowadzona przez izbę warszawską.

Publikacja: 18.04.2015 09:00

Czy radcy są przygotowani do obron w sprawach karnych? Dyskutowali o tym w grudniu 2014 r. w redakcj

Czy radcy są przygotowani do obron w sprawach karnych? Dyskutowali o tym w grudniu 2014 r. w redakcji „Rz”: prof. Monika Całkiewicz, sędzia Beata Najjar, Dariusz Korneluk, prokurator, Włodzimierz Chróścik, dziekan OIRP w Warszawie, oraz Tomasz Pietryga, wydawca „Rz”

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Od wielu lat w prawniczych samorządach zawodów zaufania publicznego trwa dyskusja o zasadach wykorzystywania promocji i reklamy. Przeważają opinie, że osoby, które wykonują jeden z takich zawodów, nie powinny stosować takich samych mechanizmów reklamowych jak profesje i branże czysto komercyjne. Rynek usług prawnych jednak się zmienia. W dobie szybkiego i powszechnego dostępu do internetu bez trudu można ograniczać rolę profesjonalnych prawników. Bezpardonowe zachowania, również natury marketingowej, wprowadzają w błąd potencjalnych klientów, którzy niekiedy mają problem z podjęciem racjonalnej i bezpiecznej dla nich decyzji, gdzie się zwrócić po pomoc prawną. Konkurencja podejmuje działania coraz bardziej agresywne. Ich efekty doskonale widać chociażby w internecie czy pod siedzibami sądów. Sam szyld „kancelaria prawna" nie oznacza już tego samego co jeszcze dekadę temu.

Niewidoczna, ale skuteczna

Sami radcy prawni oraz ich kancelarie z oczywistych powodów nie mogą walczyć z takimi patologiami. Ciężar pomocy spoczywa na samorządach reprezentujących zawody prawnicze. Do tej pory kilkakrotnie podejmowały one takie działania. Zwykle ograniczały się do zastosowania najprostszych metod pod postacią ulotki lub plakatu, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie oraz zakresie.

Aby działania samorządu były rzeczywiście skuteczne, trzeba odejść od schematów. Tylko poprzez nowoczesność oraz innowacyjność można osiągnąć wpływ na wybory dokonywane przez klientów oraz ochronę rynkowej pozycji profesjonalnych prawników.

Dobrym przykładem realizacji takiej koncepcji jest kampania zainicjowana w 2014 r. w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Przygotowano tu wieloaspektową, długofalową strategię promocyjną, prowadzoną z wykorzystaniem zróżnicowanych środków informacyjnych: billboardów wielkoformatowych, citylightów, promocji na biznesowych i społecznych stronach internetowych, wyspecjalizowanego mailingu do tysięcy przedsiębiorców czy też artykułów sponsorowanych. Znaczącą część przekazu oparto na najnowszych rozwiązaniach, np. na alternatywnej dla tradycyjnych form reklamy i cieszącej się coraz większą popularnością w internecie reklamie natywnej. Warto zaznaczyć, że – jak pokazują badania renomowanych ośrodków – jest to obecnie najbardziej efektywny rodzaj przekazu w wirtualnym świecie.

Poczytaj sobie, kliencie

Hasłem przewodnim pierwszej odsłony kampanii jest: „Radca prawny – dobry wybór w każdej sprawie", z informacją: „od 1 lipca również w sprawach karnych". Element wiodący to stworzona w OIRP w Warszawie internetowa wyszukiwarka dostępna pod adresem: www.szukajradcy.pl. To nowoczesne narzędzie pozwala klientowi szybko znaleźć radcę prawnego najbardziej odpowiadającego jego potrzebom.

W 2015 r. izba warszawska przygotowała dwie kolejne odsłony kampanii. Pierwsza będzie prowadzona do lata, kolejna zaś od jesieni. Każda dostanie inną oprawę graficzną, hasło i przekaz.

Istotą jest tu dotarcie do jak największej grupy potencjalnych klientów, a w konsekwencji – zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku oraz poprawienie świadomości prawnej Polaków. Na jej braku żerują bowiem osoby prowadzące rozmaite „punkty porad prawnych", w których nie ma mowy o profesjonalnej pomocy. Często ogranicza się ona do wręczenia klientowi wydruku z opisem problemu z jednej z popularnych wyszukiwarek internetowych. Na różnice między mecenasem Google a radcą prawnym z krwi i kości ma właśnie zwrócić uwagę kampania prowadzona przez izbę warszawską.

OIRP w Warszawie, jako pierwszy w Polsce samorząd prawniczego zawodu zaufania publicznego, opracowała i wprowadza w życie kompleksową koncepcję działań publicznych wspierających rozwój profesji. Składa się na to promocja zawodu, promocja aplikacji radcowskiej oraz radcowskiego samorządu zawodowego. Cztery najważniejsze cele tych działań to: skuteczna informacja dla obywateli o profesjonalizmie radców prawnych, dalsza budowa społecznego zaufania do nich, kształtowanie profesjonalnego rynku usług prawnych oraz zwalczanie nieuczciwej konkurencji. Podjęto również działania mające na celu pozyskanie na aplikację radcowską najlepszych studentów wydziałów prawa. Ich istotnym elementem jest nowa polityka informacyjna warszawskiej OIRP. Uruchomiono dwie nowe strony internetowe: www.oirpwarszawa.pl oraz www.temidium.pl. Pierwsza ma charakter samorządowy, druga zawiera szersze spektrum informacji, w tym codziennie aktualizowany serwis prawny Polskiej Agencji Prasowej czy też artykuły o tematyce prawniczej, pomocne w prowadzeniu praktyki zawodowej.

Widać nas i słychać

Przedstawiciele OIRP w Warszawie są stale obecni w mediach, komentując aktualne wydarzenia i wspierając radców w dalszym poszerzaniu ich kompetencji zawodowych oraz w kwestiach pragmatyki wykonywania zawodu. Stołeczny samorząd zabiera głos m.in. w sprawach wysokości stawek za czynności urzędowe, budowy państwowego systemu prawnej pomocy dla najuboższych profesjonalnych prawników (radców i adwokatów) czy też obrony godności zawodu radcy prawnego. W ciągu ostatniego półtora roku było ponad 500 wystąpień medialnych, które zainicjowała izba warszawska.

Jednym z najważniejszych była debata zorganizowana wspólnie przez redakcję „Rzeczpospolitej" oraz OIRP w Warszawie. Dotyczyła niezwykle istotnej problematyki obrony w sprawach karnych, którą radcy prawni będą mogli podejmować, począwszy od 1 lipca. Uczestniczyli w niej przedstawiciele sądownictwa i prokuratury – wskazując, że decyzja ustawodawcy o zmianie kodeksu postępowania karnego to krok w dobrym kierunku, oczekiwany zarówno przez obywateli, przedsiębiorców, jak i wymiar sprawiedliwości.

To nowa jakość

Radcy prawni są najlepiej wyspecjalizowani w dziedzinie prawa gospodarczego. Do tej pory nie mogli wykorzystywać tej wiedzy w sprawach karnych i karnoskarbowych. Połączenie ich doświadczenia i praktyki biznesowej z nowymi kompetencjami pozwoli poprawić jakość procesu karnego w sprawach gospodarczych.

Przekaz działań promocyjnych podejmowanych w kampanii prowadzonej przez OIRP w Warszawie jest ukierunkowany na dwie podstawowe grupy docelowe: osoby fizyczne i przedsiębiorców. Jest też profesjonalnie zróżnicowany pod kątem oczekiwań odbiorców. W ten sposób izba warszawska kreuje nową jakość wspierania profesjonalnych prawników przez ich samorząd zawodowy.

Działania podejmowane przez władze stołecznego samorządu mają charakter komplementarny i łączą w sobie promocję zawodu, promocję usług radcy prawnego oraz marketing idei społecznych. Oprócz przedstawienia profesjonalizmu radców prawnych czy zakresu ich kompetencji w widoczny sposób podkreślono konieczność ochrony bezpieczeństwa prawnego obywateli. Dzięki temu kampania OIRP w Warszawie nie poddaje się typowym schematom, tworząc innowacyjny wśród samorządów zawodów zaufania publicznego wzór przekazu, skierowany zarówno do potencjalnych klientów, jak i decydentów.

Opinie Prawne
Tomasz Tadeusz Koncewicz: najściślejsza unia pomiędzy narodami Europy
Opinie Prawne
Piotr Szymaniak: Dane osobowe też mają barwy polityczne
Opinie Prawne
Piotr Młgosiek: Indywidualna weryfikacja neosędziów, czyli jaka?
Opinie Prawne
Pietryga: Czy repolonizacja zamówień stanie się faktem?
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Kryzys w TK połączył Przyłębską, Rzeplińskiego i Stępnia
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem