Od wielu lat w prawniczych samorządach zawodów zaufania publicznego trwa dyskusja o zasadach wykorzystywania promocji i reklamy. Przeważają opinie, że osoby, które wykonują jeden z takich zawodów, nie powinny stosować takich samych mechanizmów reklamowych jak profesje i branże czysto komercyjne. Rynek usług prawnych jednak się zmienia. W dobie szybkiego i powszechnego dostępu do internetu bez trudu można ograniczać rolę profesjonalnych prawników. Bezpardonowe zachowania, również natury marketingowej, wprowadzają w błąd potencjalnych klientów, którzy niekiedy mają problem z podjęciem racjonalnej i bezpiecznej dla nich decyzji, gdzie się zwrócić po pomoc prawną. Konkurencja podejmuje działania coraz bardziej agresywne. Ich efekty doskonale widać chociażby w internecie czy pod siedzibami sądów. Sam szyld „kancelaria prawna" nie oznacza już tego samego co jeszcze dekadę temu.
Niewidoczna, ale skuteczna
Sami radcy prawni oraz ich kancelarie z oczywistych powodów nie mogą walczyć z takimi patologiami. Ciężar pomocy spoczywa na samorządach reprezentujących zawody prawnicze. Do tej pory kilkakrotnie podejmowały one takie działania. Zwykle ograniczały się do zastosowania najprostszych metod pod postacią ulotki lub plakatu, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie oraz zakresie.
Aby działania samorządu były rzeczywiście skuteczne, trzeba odejść od schematów. Tylko poprzez nowoczesność oraz innowacyjność można osiągnąć wpływ na wybory dokonywane przez klientów oraz ochronę rynkowej pozycji profesjonalnych prawników.
Dobrym przykładem realizacji takiej koncepcji jest kampania zainicjowana w 2014 r. w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Przygotowano tu wieloaspektową, długofalową strategię promocyjną, prowadzoną z wykorzystaniem zróżnicowanych środków informacyjnych: billboardów wielkoformatowych, citylightów, promocji na biznesowych i społecznych stronach internetowych, wyspecjalizowanego mailingu do tysięcy przedsiębiorców czy też artykułów sponsorowanych. Znaczącą część przekazu oparto na najnowszych rozwiązaniach, np. na alternatywnej dla tradycyjnych form reklamy i cieszącej się coraz większą popularnością w internecie reklamie natywnej. Warto zaznaczyć, że – jak pokazują badania renomowanych ośrodków – jest to obecnie najbardziej efektywny rodzaj przekazu w wirtualnym świecie.
Poczytaj sobie, kliencie
Hasłem przewodnim pierwszej odsłony kampanii jest: „Radca prawny – dobry wybór w każdej sprawie", z informacją: „od 1 lipca również w sprawach karnych". Element wiodący to stworzona w OIRP w Warszawie internetowa wyszukiwarka dostępna pod adresem: www.szukajradcy.pl. To nowoczesne narzędzie pozwala klientowi szybko znaleźć radcę prawnego najbardziej odpowiadającego jego potrzebom.