Projekt ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnej informacji prawnej oraz edukacji prawnej społeczeństwa będący aktualnie przedmiotem prac w Sejmie RP jest realizacją zapowiedzi prezes Rady Ministrów, wyrażonej w exposé. Nigdy wcześniej nie było takiej ustawy. Rozwiązania w niej zawarte będą odczuwalne dla obywateli szukających pomocy prawnej, których dotąd nie było na nią stać. Zadanie polegające na przygotowaniu systemu nieodpłatnej pomocy i informacji prawnej stało się tym samym priorytetem w działaniach Ministerstwa Sprawiedliwości i moim.
O randze projektu przesądza to, że istnieje potrzeba ustawowego oraz całościowego unormowania tej ważnej społecznie kwestii. Proponowane rozwiązania mają charakter kompleksowy, a ponadto towarzyszą im rzetelne wyliczenia dotyczące skutków finansowych wdrożenia planowanych rozwiązań. Dobrym prognostykiem jest także szeroki zakres konsultacji publicznych, którym poddano projekt, oraz jakość dyskusji prowadzonej z wieloma partnerami społecznymi.
Trzy filary
Dla porządku warto nakreślić podstawowe założenia projektowanej ustawy. Przewiduje ona utworzenie systemu składającego się z trzech komponentów. Pierwszy z nich zakłada świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej w sprawach najpowszechniejszych, która obejmie m.in. poinformowanie osoby uprawnionej o przysługujących jej prawach i obowiązkach, wskazanie sposobu rozwiązania problemu prawnego, a także pomoc w sporządzeniu pisma potrzebnego z punktu widzenia danego zagadnienia prawnego.
Pomocy prawnej udzielać będą adwokaci i radcowie prawni, a także inni prawnicy współpracujący z organizacjami pozarządowymi. Pomoc będzie udzielana najbliżej obywatela, tj. z zaangażowaniem samorządu terytorialnego. W gminach i powiatach zostanie utworzonych ponad 1500 punktów pomocy prawnej, przy czym w jednym powiecie nie będzie mogło ich być mniej niż dwa. To właśnie w tych punktach, dostępnych dla mieszkańców danego powiatu, gdyż umiejscowionych w lokalach należących do samorządu, prawnicy będą przyjmowali zainteresowanych i udzielali im pomocy prawnej. Należy także podkreślić rolę organizacji pozarządowych, którym zostanie powierzone prowadzenie połowy punktów pomocy prawnej. W tym przypadku w punktach będą dyżurować prawnicy współpracujący z organizacjami pozarządowymi, wyspecjalizowanymi w poradnictwie prawnym. Pomoc będzie dotyczyć sfery pozaprocesowej. System jest bowiem pomyślany w taki sposób, by dopomóc w uchronieniu obywateli przed niekorzystnymi niekiedy skutkami, jakie może nieść ze sobą przesunięcie danej sprawy życiowej na płaszczyznę postępowania sądowego.
Drugim elementem projektowanego systemu jest działalność polegająca na udzielaniu informacji prawnej za pośrednictwem ogólnopolskiej infolinii. W tym celu planuje się powołanie centrów informacji prawnej, prowadzonych przez wojewodów. Obsługa infolinii zostanie powierzona organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność pożytku publicznego. Za pośrednictwem infolinii można będzie uzyskać informację o obowiązujących aktach normatywnych regulujących dane zagadnienie prawne oraz o sposobach uzyskania pomocy w danej sprawie.