Pomoc publiczna zazwyczaj kojarzona jest z głośnymi sprawami, takimi jak restrukturyzacja polskich stoczni albo PLL LOT SA, a ostatnio z podatkiem handlowym. Pomoc publiczna może więc wydawać się tematem niepowiązanym z transakcjami M&A. Nic bardziej mylnego.
Konieczność oceny zagadnienia pomocy publicznej może się pojawić zarówno w transakcji M&A, jak i w procesie due diligence. Są to jednak dwie odrębne kwestie. W procesie due diligence bada się, czy przejmowana spółka otrzymała pomoc publiczną, czy była ona zgodna z prawem Unii Europejskiej. A jeżeli tak, to czy została ona prawidłowo wykorzystana. Odrębnym zagadnieniem jest natomiast ocena, czy transakcja sama w sobie nie prowadzi do powstania ryzyka przyznania pomocy publicznej którejś ze stron lub przejmowanej spółce. Takie ryzyko może powstać np., gdy przedmiotem transakcji jest nabycie akcji lub udziałów albo aktywów spółek z udziałem publicznym.
Co do zasady przyznawanie pomocy publicznej przez państwa członkowskie UE jest zakazane. Pomoc publiczna może być jednak wyjątkowo przyznawana w przypadkach ściśle określonych w europejskim prawie pomocy publicznej i za uprzednią zgodą Komisji Europejskiej. Komisja jako jedyna ma kompetencje do oceny środków pomocowych przyznawanych przedsiębiorcom przez państwa członkowskie i wyrażania zgody na wprowadzenie ich w życie. Prawidłowo przyznana pomoc musi być również prawidłowo wykorzystana, tj. zgodnie z decyzją Komisji, warunkami programu pomocowego oraz zgodnie z umową zawartą z przyznającym pomoc podmiotem publicznym lub decyzją administracyjną.
Uwaga na unijne wsparcie...
W procesie due diligence należy dokonać oceny przypadków przyznania spółce przejmowanej środków publicznych. Trzeba więc przeprowadzić analizę dokumentacji związanej ze stosunkami prawnymi i faktycznymi z podmiotami publicznymi lub podmiotami prywatnymi przekazującymi środki publiczne. W tym kontekście należy zauważyć, że pomoc publiczna może mieć różne formy – nie tylko formę dotacji, w tym dotacji ze środków funduszy europejskich, które to formy są najbardziej oczywiste. Pomoc publiczna może mieć również formę m.in. dopłaty do kredytów bankowych, rekompensaty za świadczenie usług publicznych, pożyczki lub kredytu preferencyjnego, poręczenia, gwarancji, umorzenia kosztów egzekucyjnych lub kosztów sądowych, oddania do korzystania lub sprzedaży mienia Skarbu Państwa na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku albo zwolnienia z podatku lub opłaty. Może ona wystąpić również w postaci konwersji wierzytelności na akcje lub udziały albo wniesienia kapitału do spółki.
Nabywca, przejmując spółkę, której została przyznana pomoc publiczna, musi zdawać sobie sprawę z tego, że w przypadku, gdy pomoc była niezgodna z prawem Unii Europejskiej, a Komisja Europejska posiądzie o tym wiedzę, to może ona wszcząć postępowanie w sprawie udzielonej pomocy i nakazać jej zwrot. Zwrot pomocy następuje z odsetkami liczonymi od dnia przyznania pomocy. Dodatkowo odsetki te są corocznie kapitalizowane.