W tekście „Porażka klimatyczna” autorstwa pana Tomasza Skłodowskiego („Rzeczpospolita”, 21 lipca 2011 r.) znalazły się nieprawdziwe i nieprecyzyjne informacje. Przede wszystkim chodzi o odniesienia do pakietu energetyczno-klimatycznego i działań rządu od 2007 r. w kontekście właściwego dbania o interes kraju.
Pakiet energetyczno-klimatyczny jest rezultatem legislacyjnym decyzji politycznych, które zapadły w 2007 r. Akceptacja unijnej polityki w zakresie ochrony klimatu i wyznaczenie celów redukcyjnych miały miejsce podczas obrad Rady Europejskiej w marcu 2007 r. Przyjęte wówczas konkluzje – znane jako decyzja 3x20 – były podstawą do przedstawienia w styczniu 2008 r. przez Komisję Europejską propozycji legislacyjnej w postaci pakietu aktów prawnych. Składały się nań dyrektywy w sprawie handlu emisjami, CCS i odnawialnych źródeł energii, a także decyzji Parlamentu i Rady w związku z podziałem obciążeń pomiędzy państwa członkowskie w zakresie redukcji emisji poza energetyką i przemysłem. Należy podkreślić, że wszystkie wspomniane cele obowiązują UE jako całość, a nie poszczególne państwa członkowskie. Proces wdrażania dyrektyw pakietu i związanych z nimi aktów wykonawczych trwa we wszystkich państwach członkowskich UE, również w Polsce.
To w konkluzjach z 2007 r. ustanowiono autonomiczny cel UE 20 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz warunkowo 30 proc. redukcji emisji. Takie stanowisko uzyskało poparcie ówczesnego ministra środowiska, wyrażone wcześniej na Radzie ds. Środowiska i zostało zaakceptowane przez uczestniczącego w posiedzeniu Rady Prezydenta RP.
Obecny rząd zajmował się negocjowaniem aspektów technicznych związanych ze sposobem realizacji wcześniej uzgodnionej polityki. W wyniku tego udało się wynegocjować między innymi czasowe odstępstwa od zakupu uprawnień do emisji jedynie w drodze aukcji. Dało to możliwość bezpłatnego przydzielania uprawnień istniejącym elektrowniom węglowym. Jeszcze ważniejsze było wynegocjowanie prawa przyznawania bezpłatnych uprawnień elektrowniom, których budowa została rozpoczęta. Warunki takich przydziałów były później przedmiotem negocjacji, zakończonych porozumieniem z Komisją Europejską. Wprowadzenie takich zapisów w chwili uzgadniania pakietu energetyczno-klimatycznego w grudniu 2008 r. było sukcesem polskich negocjatorów.
Nieuprawnione są także opinie w odniesieniu do skargi do ETS na benchmarki oraz ferowanie wyroków, że skarga będzie działaniem nieskutecznym. Obecny rząd podejmował działania, aby zatwierdzić postanowienia uwzględniające polską specyfikę paliwową. Polska (wraz zkoalicją krajów: Cyprem, Węgrami i Rumunią oraz Litwą, która wstrzymała się od głosu) sprzeciwiła się przyjęciu projektu decyzji w kształcie proponowanym przez Komisję Europejską, uznając, że podejście Komisji mogło zaburzyć zasadę konkurencyjności podmiotów na rynku europejskim. Wobec dominującego zdania przeciwnego Polska złożyła skargę tak szybko, jak pozwoliły na to krajowe oraz unijne względy proceduralne – w dopuszczalnym terminie na skuteczne odwołanie.