Reklama
Rozwiń

Partnerzy bez szablonu

Grupa naszych krajów mogłaby spełniać funkcję łącznika Polski z G20 – piszą ambasadorowie Meksyku, Indonezji, Republiki Korei, Turcji i Australii.

Aktualizacja: 06.07.2017 21:23 Publikacja: 06.07.2017 20:09

Szefowie MSZ krajów MIKTA spotykają się trzy razy do roku. Na zdjęciu przed spotkaniem w Seulu w maj

Szefowie MSZ krajów MIKTA spotykają się trzy razy do roku. Na zdjęciu przed spotkaniem w Seulu w maju 2015 r. Pierwszy z lewej Yun Byung-se z Korei, pierwsza z prawej Julie Bishop z Australii, obok niej Mevlüt Çavuogˇlu z Turcji).

Foto: AFP

W dobie niezwykłych, bezprecedensowych wyzwań i transformacji partnerstwa o charakterze międzyregionalnym, oparte na solidnych wartościach, mogą odgrywać bardzo istotną rolę. Poprzez wspólne działania aktywne, choć różniące się, mocarstwa regionalne mogą wypracowywać kreatywne i zarazem pragmatyczne rozwiązania w odpowiedzi na złożone wyzwania współczesności. Poprzez rozwijanie odnowionych partnerskich więzi, a także poprzez działania na rzecz godzenia ze sobą różnic poglądów krajów rozwijających się i rozwiniętych mogą one umacniać wielostronne instytucje i systemy o istotnym znaczeniu.

Kierując się właśnie tym przekonaniem, we wrześniu 2013 r., na spotkaniu w Nowym Jorku, zorganizowanym przy okazji sesji Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, ministrowie spraw zagranicznych Meksyku, Indonezji, Republiki Korei, Turcji i Australii utworzyli grupę MIKTA jako płaszczyznę nieszablonowej dyplomacji.

Pomimo wielu zróżnicowań państwa MIKTA odznaczają się kilkoma ważnymi cechami wspólnymi: wszystkie te kraje mają otwarte, prężnie rozwijające się gospodarki, charakteryzujące się silnymi, otwartymi rynkami wewnętrznymi; wszystkie też są żywotnie zainteresowane międzynarodowym systemem działań dla dobra wspólnego. Przy ogólnej liczbie ok. 530 mln mieszkańców i ok. 5,8 bln dolarów całkowitego rocznego produktu krajowego brutto razem reprezentujemy znaczącą liczebnie część ludności i gospodarki światowej, co plasuje nas na trzecim miejscu w rankingu gospodarek świata.

A co najważniejsze, kraje MIKTA cechują podobne poglądy na zagadnienia i sprawy globalne. Wszystkie są członkami G20 i zależy im na coraz lepszej realizacji wspólnych interesów społeczności międzynarodowej. Wszystkie są aktywnymi członkami organizacji międzynarodowych i regionalnych.

Od tradycyjnych inicjatyw dyplomatycznych MIKTA różni się trzema elementami. Po pierwsze, stanowi płaszczyznę konsultacyjną realizującą interesy, które są wspólne dla wszystkich. Po drugie, nie jest partnerstwem sterowanym przez żadne supermocarstwo; stanowiąc elastyczną inicjatywę, pięć państw członkowskich ustala harmonogram działań w sprawny i skuteczny sposób według własnego uznania. Po trzecie, MIKTA czerpie zarówno z podobieństw, jak i różnic pomiędzy krajami członkowskimi wywodzącymi się z różnych kultur, regionów i sieci powiązań.

To umożliwia grupie MIKTA odgrywanie roli budowniczego pomostów i architekta działań. Sam fakt, że ministrowie spraw zagranicznych krajów tak oddalonych od siebie pod względem geograficznym spotykają się trzy razy w roku, jest oczywistym świadectwem wielkiego znaczenia, jakie ma dla nich istnienie tego gremium.

Kraje MIKTA podejmują ogromne wysiłki na rzecz wniesienia znaczącego wkładu w efektywniejsze zarządzanie globalne oraz wprowadzanie w strukturach ogólnoświatowych niezbędnych reform. Działania grupy podejmowane dla dalszego wzmocnienia wzajemnych więzi – poprzez wymianę wizyt dyplomatów, ludzi nauki, przewodniczących parlamentów, specjalistów i przedsiębiorców – stanowią podstawę wielostronnego zaangażowania grupy i wzmacniają ducha wzajemnej współpracy.

Po udanym przewodnictwie Australii kierowanie grupą z dniem 1 stycznia 2017 r. objęła Turcja, która jest w pełni zaangażowana na rzecz dalszego rozwoju MIKTA. W 2018 r. grupie przewodniczyć będzie Indonezja.

Współpraca w ramach MIKTA koncentruje się na siedmiu zagadnieniach głównych, którymi są: przeciwdziałanie terroryzmowi i bezpieczeństwo globalne; handel i gospodarka; zarządzanie zasobami energii; właściwe sprawowanie rządów i demokracja; równouprawnienie płci; zrównoważony rozwój oraz utrzymanie pokoju. W 2017 r. szczególny nacisk został położony na wzmocnienie współpracy państw MIKTA w kwestiach walki z terroryzmem, migracji i uchodźców, handlu i gospodarki.

Wszystkie kraje grupy MIKTA utrzymują wzorowe stosunki z Polską. Ich wymiana handlowa z tym krajem sięga prawie 13 mld dol.; bliskie są również relacje polityczne. MIKTA mogłaby stanowić dodatkowy mechanizm konsultacji i współpracy na rzecz dalszego pogłębienia tych relacji, w tym mogłaby spełniać funkcję łącznika Polski z G20. Ponadto mogłaby być mechanizmem służącym wypracowywaniu konkretnych inicjatyw współpracy w formacie MIKTA+.

Autorami tekstu są ambasadorowie: Meksykańskich Stanów Zjednoczonych – Alejandro Negrín Munoz, Republiki Indonezji – Peter F. Gontha, Republiki Korei – Sung-joo Choi, Republiki Turcji – Tunç Ügˇdül i Związku Australijskiego – Paul Wojciechowski.

Opinie polityczno - społeczne
Jędrzej Bielecki: Big Beautiful Bill, czyli Donald Trump oszukał swoich wyborców
Opinie polityczno - społeczne
Kazimierz M. Ujazdowski: Nie można ogłaszać, że Izba Kontroli SN nie istnieje
Opinie polityczno - społeczne
Marek A. Cichocki: Nie ma zwycięstwa bez walki
Opinie polityczno - społeczne
Marek Kutarba: NATO chce wydawać biliony dolarów na obronność. Nie wszystkie pieniądze pójdą jednak na czołgi, samoloty i rakiety
Opinie polityczno - społeczne
Marcin Giełzak: Donald Tusk jest jak iluzjonista, który zapomniał sztuczki