Aktualizacja: 01.10.2018 20:20 Publikacja: 01.10.2018 21:00
Foto: Pixabay
Słabe wyniki gospodarki w sierpniu można było uznać za wypadek przy pracy, ale kolejny miesiąc wyraźnego spowolnienia to bardzo niepokojący sygnał. Kluczowy wskaźnik PMI, pokazujący stan koniunktury w przemyśle, znalazł się na poziomie bliskim stagnacji i najniższym od niemal dwóch lat.
Co się więc dzieje? Najpierw zauważmy nieco filozoficznie, że drzewa nie rosną do nieba i nic nie trwa wiecznie. Gospodarką rządzą cykle: raz ona przyspiesza, raz zwalnia, a nawet wchodzi w recesję. O ile do tej pory można było korzystać z bardzo dobrej koniunktury w Europie, gdzie sprzedajemy 80 proc. eksportowanych towarów, o tyle w sytuacji jej pogorszenia Polska musi się mierzyć ze spadkiem zamówień zagranicznych odbiorców (zamówienia eksportowe spadają w najszybszym tempie od ponad czterech lat). Widać, że nasza chata nie jest wcale z kraja, o czym wielu polityków raczy zapominać. Do zagranicznych kłopotów dochodzą wewnętrzne bariery rozwojowe, jak choćby mało przyjazne dla przedsiębiorców regulacje czy brak pracowników, którego nie są w stanie załatać przybysze z Ukrainy. Firmy nie inwestują i nie rozwijają produkcji, kiedy nie mają kogo postawić przy maszynie.
Polsce brakuje koordynatora transformacji regionów węglowych. Czas ucieka, a wraz z nim mogą uciec pieniądze.
Koniec lania wody. Wyborcy nie interesuje, czy przyszły prezydent uprawia jogging czy boks. Od kandydata/kandyda...
Jeśli chcemy budować silną armię, to musimy zwiększyć jej finansowanie. Jeśli tego nie zrobimy, to powinniśmy… z...
W cztery lata liczba pracujących emerytów wzrosła aż o 30 proc. To skutek dobrej koniunktury, ale i korzystnych...
Proponujemy trzy bonusy dla seniorów zachęcające do opóźnienia przejścia na emeryturę. Są one osadzone w systemi...
My jesteśmy gotowi na wszystkie scenariusze. Wprowadziliśmy wiele nowych modeli samochodów osobowych, w tym SUV-y, crossovery i auta sportowe. Mamy też pojazdy użytkowe dla wszystkich rodzajów działalności – mówi Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas