Bank Gospodarczych Kłopotów

Bank Gospodarstwa Krajowego. Ten jeden z ostatnich już państwowych banków nie ma łatwych zadań.

Aktualizacja: 06.07.2009 23:24 Publikacja: 06.07.2009 23:21

[b][link=http://blog.rp.pl/blog/2009/07/06/pawel-czurylo-bank-gospodarczych-klopotow/]skomentuj na blogu[/link][/b]

Co chwilę politycy mają różne pomysły z nim związane, a zarząd BGK zmienia się w rytm kalendarza wyborczego. Jeden minister finansów proponuje ograniczyć zadania banku, inni chcą, by to za jego pośrednictwem było realizowanych więcej zadań rządu.

Zyta Gilowska jako minister finansów i wicepremier w rządzie PiS chciała ograniczyć rolę Krajowego Funduszu Drogowego utworzonego właśnie w BGK. Swoje pomysły na bank ma też rząd Donalda Tuska i minister finansów Jacek Rostowski. To BGK ma wyemitować obligacje dla funduszy emerytalnych, dzięki którym ma być finansowana budowa dróg.

Także ten bank może brać udział w podwyższeniu kapitałów PKO BP. Wreszcie BGK został specjalnie dokapitalizowany, aby w okresie kryzysu spełniać specjalną rolę – za jego pośrednictwem miał zostać rozruszany rynek kredytowy dzięki poręczeniom i gwarancjom. Dziś widać, że ten cel nie został osiągnięty.

Dobrze więc by było, gdyby któryś rząd znalazł odpowiednie miejsce dla tej spółki, by ta wykorzystała wszystkie swoje możliwości. I gdyby zadania banku nie zmieniały się w zależności od politycznych frakcji.

Przedsiębiorców w kryzysie nie interesuje, za czyim pośrednictwem dostaną finansowe wsparcie, tak jak kierowców nie interesuje, kto sfinansował budowę dróg. Jedni i drudzy chcieliby sprawnych instytucji realizujących swoje zadania. Tu nie powinno być miejsca na politykę.

Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Z pustego i generał nie naleje
Opinie Ekonomiczne
Polscy emeryci wracają do pracy
Opinie Ekonomiczne
Żeby się chciało pracować, tak jak się nie chce
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne