Wejście do Chin

Roland Wiese, prezes Media Markt i Saturna wyruszył na podbój Chin. Pierwszy sklep zostanie otwarty w Szanghaju

Publikacja: 06.01.2010 07:30

Wejście do Chin

Foto: ROL

Jeden z największych sprzedawców elektroniki w Europie, należący obok sieci Real i Makro do niemieckiego koncernu handlowego Metro AG, w tym roku otworzy pierwszy sklep Media Markt w Szanghaju. Plany koncernu są bardzo ambitne. Do 2015 r. w Chinach ma działać już ok. 100 sklepów niemieckiej sieci. Metro w marcu ub.r. podpisało umowę z chińskim Foxconn Technology Group na inwestycje w tym kraju. Kontrolę nad wspólną spółką ma dalej Metro.

Sieci Saturn i Media Markt to perły w koronie handlowego giganta. 59-letni Roland Wiese kieruje nimi od 2007 r. po kilkunastu latach pracy w Media Saturn Holding. Z wykształcenia jest ekonomistą, ale długo wahał się nad wyborem historii sztuki. Ostatecznie wybrał bardziej konkretny kierunek pod wpływem ojca. Od 1992 r. był członkiem rady nadzorczej koncernu. Od 2006 r. zajmował także stanowisko dyrektora finansowego. W 2004 r. został wiceprezesem zarządu, by po trzech latach awansować na stanowisko prezesa.

Na brak pracy nie narzeka – Media Markt jest największym sprzedawcą elektroniki nie tylko w Polsce i Niemczech, ale też w kilku innych krajach. Wyzwanie w naszym regionie rzucił mu Electro World należący do brytyjskiej grupy DSG International, który jednak po kilku latach wycofuje się z rynku.

Wiese z racji funkcji zasiada też w zarządzie Metro AG, ale mimo odejścia jego promotora Hansa Joachima Körbera nie stracił pracy. Nowy prezes Eckhard Cordes najwyraźniej ma do niego zaufanie, bo to sieci z elektroniką notują najlepsze wyniki w grupie z 800 sklepami w 16 krajach i 19 mld euro przychodów w 2008 r.

Wiese stał się ofiarą własnego sukcesu – zwłaszcza w niemieckiej prasie regularnie pojawiają się informacje o sprzedaży Media Saturn Holding poprzez debiut giełdowy, które zawsze stanowczo dementuje.

Prezes ma jednak sporo krytyków, według których niemiecki koncern niepotrzebnie odpuścił sobie sprzedaż w Internecie. Wiese najwidoczniej wziął sobie to do serca, bowiem ruszyły w kilku krajach testy e-sklepów Media Markt. Zwolenników nie przysporzyły mu też kontrowersyjne reklamy, zwłaszcza tej sieci, za które firma często musiała przepraszać.

Prywatnie pochłania go bardzo nietypowe hobby – kolekcjonowanie zabytkowych dywanów. Ma ich już ponad 100 – niektóre trzyma w specjalnym pomieszczeniu w domu, kilka wisi w centrali koncernu w Ingolstadt. Najcenniejsze trafiły jednak do bankowego skarbca. Do dzisiaj wspomina dywan, który widział na aukcji w 1979 r. – Nie miałem wtedy tyle pieniędzy, a nigdy później nie pojawiła się już możliwości jego kupna – mówi.

Jeden z największych sprzedawców elektroniki w Europie, należący obok sieci Real i Makro do niemieckiego koncernu handlowego Metro AG, w tym roku otworzy pierwszy sklep Media Markt w Szanghaju. Plany koncernu są bardzo ambitne. Do 2015 r. w Chinach ma działać już ok. 100 sklepów niemieckiej sieci. Metro w marcu ub.r. podpisało umowę z chińskim Foxconn Technology Group na inwestycje w tym kraju. Kontrolę nad wspólną spółką ma dalej Metro.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Janiszewski: Oto patent na przyspieszenie budownictwa mieszkaniowego
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Dlaczego światowe rynki zignorowały groźby Iranu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?