Leasingowe ABC

Zaletą tej formy finansowania jest możliwość rozpoczęcia inwestycji bez angażowania dużych środków własnych

Publikacja: 06.06.2012 01:15

Pozyskanie finansowania w formie leasingu jest łatwiejsze w porównaniu z kredytem. Dotyczy to zwłaszcza młodych przedsiębiorstw, które często nie mają zdolności kredytowej. Oferta firm leasingowych jest skierowana nawet do tych działających trzy – sześć miesięcy.

Leasingodawcy pozostają właścicielami sfinansowanego sprzętu. Dlatego stosują prostsze procedury. Nie wprowadzają klauzul przewłaszczenia ani nie wymagają skomplikowanych zabezpieczeń.

– Podejmując decyzję o wyborze firmy leasingowej, warto kierować się jej specjalizacją. Niektóre nie finansują każdego rodzaju sprzętu albo ograniczają usługi leasingowe wyłącznie do dużych projektów  – mówi Ryszard Majewski z Europejskiego Funduszu Leasingowego.

Najlepiej zapoznać się z ofertami co najmniej kilku firm leasingowych. Oferty powinny zawierać takie informacje jak: wartość netto przedmiotu leasingu (bez VAT), okres leasingu, liczba i wartość rat leasingowych, typ leasingu, wysokość udziału własnego, wartość końcowa przedmiotu leasingu.

– Występując o ofertę, klient powinien sprecyzować swoje wymagania. Istotne jest podanie, czy przedmiotem leasingu ma być na przykład samochód ciężarowy czy specjalny, ponieważ różne są stawki amortyzacji. Mają one wpływ na wyznaczenie minimalnego okresu leasingu i minimalnej wartości końcowej pojazdu (zgodnie z ustawami o podatku dochodowym).

Ze względów podatkowych ogromne znaczenie ma typ leasingu; chodzi zarówno o podatek dochodowego, jak i VAT. Należy podkreślić, że jeżeli jakiekolwiek koszty dodatkowe są doliczane do raty leasingowej (np. ubezpieczenie, podatek drogowy i inne), powinno być to jasno określone w ofercie – podpowiada Aleksandra Chrzanowska z ING Lease.

W przypadku leasingu operacyjnego (to jeden z dwóch podstawowych rodzajów leasingu), cała rata leasingowa (kapitał i odsetki) jest dla przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodów, natomiast w leasingu finansowym (drugi rodzaj) kosztem są tylko odsetki i amortyzacja. Amortyzacji w tym drugim przypadku dokonuje klient, a nie firma leasingowa.

Mariusz Włodarczyk z BZ WBK Leasing mówi, że wybór  rodzaju finansowania zależy przede wszystkim od tego, jakie korzyści podatkowe i w jakim tempie przedsiębiorca zamierza inkasować.

– Ponad 70 proc. naszych klientów decyduje się na leasing operacyjny, który daje korzyści podatkowe w krótszym okresie oraz pozwala na rozłożone w czasie płatności VAT. Jednak niekiedy korzystniejszy dla przedsiębiorcy jest leasing finansowy. Dotyczy to np. podmiotów z branży medycznej, które nie są płatnikami VAT.

Leasing finansowy pozwala na doliczenie im niższej stawki VAT, która w przypadku zdecydowanej większości sprzętu medycznego wynosi 8 proc. – tłumaczy Mariusz Włodarczyk.

Na leasing finansowy częściej decydują się większe przedsiębiorstwa, inwestujące w linie produkcyjne lub środki trwałe o znacznej wartości. Mogą wtedy stosować przyspieszoną amortyzację i korzystać z elastyczniejszego czasu trwania kontraktu.

Po zaakceptowaniu oferty przedsiębiorca składa w firmie leasingowej wniosek wraz z wymaganymi dokumentami.

– Lista dokumentów zależy od rodzaju leasingu i podmiotu udzielającego finansowania. Firmy leasingowe nie zawsze wymagają wszystkich dokumentów. Gdy udzielają leasingu według uproszczonej procedury, wystarcza im: wpis do ewidencji działalności gospodarczej (spółki cywilne – dodatkowo umowa spółki), zaświadczenie o numerze REGON i NIP, bankowa karta wzorów podpisów – mówi Ryszard Majewski.

Firma leasingowa  ocenia ryzyko związane z daną transakcją. Jeśli decyzja jest pozytywna, przygotowuje umowę.

– Umowa leasingu wraz z załącznikami oraz weksel (stanowi zabezpieczenie większości transakcji leasingowych) podpisywane są przez osoby uprawnione do reprezentowania klienta, zgodnie z dokumentami rejestrowymi lub pełnomocnictwem. Po podpisaniu dokumentów klient jest zobowiązany do wniesienia opłat wstępnych (jeżeli są wymagane), a następnie firma leasingowa zamawia u dostawcy przedmiot leasingu – mówi Aleksandra Chrzanowska.

Po otrzymaniu dokumentów zakupu np. pojazdu jest on rejestrowany, ubezpieczany i firma leasingowa płaci za niego dostawcy. Ten ostatni dostarcza przedmiot leasingu bezpośrednio klientowi.

– Od tego momentu przedsiębiorca jest zobowiązany do wnoszenia opłat leasingowych ustalonych w  umowie. Spłata odbywa się najczęściej w równych ratach miesięcznych, ale harmonogram może być dopasowany do indywidualnych potrzeb klienta. Po wpłaceniu ostatniej raty przedsiębiorca może kupić leasingowany środek trwały za wartość końcową (rezydualną) określoną w umowie. Wykup przedmiotu leasingu dokumentowany jest fakturą VAT, wystawioną przez firmę leasingową – mówi Aleksandra Chrzanowska.

Pozyskanie finansowania w formie leasingu jest łatwiejsze w porównaniu z kredytem. Dotyczy to zwłaszcza młodych przedsiębiorstw, które często nie mają zdolności kredytowej. Oferta firm leasingowych jest skierowana nawet do tych działających trzy – sześć miesięcy.

Leasingodawcy pozostają właścicielami sfinansowanego sprzętu. Dlatego stosują prostsze procedury. Nie wprowadzają klauzul przewłaszczenia ani nie wymagają skomplikowanych zabezpieczeń.

Pozostało 91% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację