Najłatwiej dostępnym i do wielu celów wystarczającym źródłem informacji są bazy danych zawarte w firmowych internetowych wyszukiwarkach, z których można korzystać za darmo. To głównie Panorama Firm (Eniro), Polskie Książki Telefoniczne (PKT), a z nowszych – Zumi.
Panorama Firm ma obecnie 6 mln użytkowników. Można tam znaleźć dane o większości istniejących w kraju firm niezależnie od ich wielkości i formy prawnej. Zakres informacji w tego typu bazach jest z reguły ograniczony: nazwa firmy, forma prawna, adres, telefony i e-mail oraz krótkie określenie przedmiotu działalności. Czasem pojawiają się dodatkowe dane zamieszczone na zlecenie firm znajdujących się w bazie; jest to forma reklamy.
– Nie zarabiamy na sprzedawaniu dostępu do prezentowanych w Internecie danych, lecz właśnie na reklamach czy pozycjonowaniu rekordów w ogólnodostępnej bazie – wyjaśnia Marek Kujawiński, dyrektor Eniro ds. rozwoju biznesu.
Na rynku można też natrafić na podobne wersje baz udostępniane za opłatą. Taką bazę, obejmującą 2,5 mln polskich firm, oferuje np. firma Venitas zarejestrowana na Litwie. Katalog kosztuje 499 zł (2 grosze za rekord). W tej samej firmie można zamówić podobne katalogi obejmujące Niemcy (559 zł), Wielką Brytanię, kraje bałtyckie i skandynawskie.
Dokładniejsze informacje
Specjalistyczne bazy danych z zasady zawierają mniej podmiotów. Nie znajdziemy w nich na ogół jednoosobowej działalności gospodarczej.