Przydatny nie tylko dla menedżera i handlowca

Tablet w firmie | Nie może być mały. Powinien mieć co najmniej 9,7 cala. Ważna jest także konfiguracja. Najlepiej wybrać najnowsze rozwiązania, które pozwalają na płynną i szybką pracę. Przydatna będzie też klawiatura bluetooth w zestawie.

Publikacja: 18.04.2013 04:07

Tablet jest doskonałym urządzeniem dla mobilnego pracownika. Jest lekki i niewielki. Może pełnić takie same funkcje jak laptop. Nic dziwnego, że coraz więcej sprzętu trafia do firm.

Według firmy analitycznej IDC, w 2012 r., w porównaniu z rokiem poprzednim, globalny rynek tabletów zwiększył się o 78 proc. W 2013 r. sprzedaż tych urządzeń powinna wynieść 165,9 mln sztuk, a w 2016 r. powinna sięgnąć 261,4 mln sztuk.

Zgodnie ze światową tendencją, nasz lokalny rynek także szybko się rozwija. Asbis Enterprises Plc szacuje, że w 2013 r. sprzedaż może wynieść 1,8 mln sztuk. Według innych danych ten rok zamknie się sprzedażą na poziomie 800–900 tys. egzemplarzy.

Jak pokazała ankieta Ceneo.pl z 2012 r., polscy użytkownicy są zainteresowani głównie modelami z ekranem o przekątnej 10,1 cala (38 proc. wskazań) oraz 7 cali (36 proc.). Sprzęt w rozmiarze iPada (9,7 cali) interesował 9 proc. badanych.

Dla pracujących w terenie

Ilość dostępnych aplikacji i urządzeń sprawia, że tablety zaczynają być coraz częściej wykorzystywane w szeroko pojętym biznesie. Obecnie kupowane są przede wszystkim dla przedstawicieli handlowych oraz dla pracowników branży finansowej, jednak tendencja ta szybko rozprzestrzenia się na inne sektory (np. medyczny, wszelkiego typu usługi).

Z zalet tabletu najbardziej skorzystają osoby, które często pracują w terenie, np. leśnicy, ankieterzy, handlowcy. Druga duża grupa to pracownicy, którzy z racji wykonywanego zawodu dużo podróżują. Tablet będzie też bardzo wygodnym urządzeniem dla menedżera lub osoby zdalnie zarządzającej firmą. Lekkość, długi czas pracy na baterii, szybki modem pozwalają stale być online.

Ceny urządzeń oraz ich konfiguracje są bardzo różne. Wszystko zależy od potrzeb i możliwości finansowych użytkownika. Standardowy tablet 10-calowy bez modemu 3G kosztował w ubiegłym roku od 1600 do 2000 zł. Obecnie taki tablet można kupić za 1000–1500 zł.

Z danych analityków wynika, że w Polsce najbardziej popularnymi tabletami są te kosztujące mniej niż 600 zł. W ubiegłym roku urządzenia z tego przedziału cenowego miały ponad 50-proc. udział w rynku. Popyt na droższe urządzenia, zdaniem dostawców, ma szansę się zwiększyć dzięki spadającym cenom modeli znanych marek (tzw. A-brandowych).

Liczy się funkcjonalność

Tablet, aby zadowolić swojego użytkownika, musi posiadać konkretne aplikacje. W biznesie wykorzystywane są więc takie modele, w lepszych lub słabszych konfiguracjach, które umożliwiają zainstalowanie potrzebnego w pracy oprogramowania. Nierzadko jest tak, że cena ma drugorzędne znaczenie. Liczy się przede wszystkim funkcjonalność.

– Najdroższe w naszej ofercie są urządzenia wyposażone w najbardziej innowacyjne rozwiązania technologiczne, takie jak: czterordzeniowe procesory o zaawansowanej strukturze, ośmiordzeniowa grafika, aparat 5Mpix z autofocusem czy najbardziej zaawansowane na rynku wyświetlacze ze znakomitą jakością obrazu i nasyconymi barwami. Urządzenia te są przeznaczone dla najbardziej wymagających klientów. Z kolei najtańsze w naszej ofercie są tablety wyposażone w 7-calowe wyświetlacze, napędzane jednordzeniowym procesorem – mówi Krzysztof Wójciak, dyrektor zarządzający w Modecom.

Jaki system operacyjny

Tablet dla firmy nie może być mały. Powinien mieć co najmniej 9,7 cala. Po prostu wtedy komfort pracy jest o wiele większy.

Ważna jest także konfiguracja. Najlepiej wybrać najnowsze technologicznie rozwiązania (np. czterordzeniowe procesory, ośmiordzeniowa grafika), które pozwalają na płynną i szybką pracę. Przydatne będą też rozwiązania z klawiaturą bluetooth w zestawie.

Użytkownicy biznesowi coraz częściej wybierają tablety z systemem operacyjnym Windows, gdyż zapewnia to kompatybilność z aplikacjami biznesowymi tworzonymi w większości pod system Windows. Obecnie można wykorzystywać takie same narzędzia jak w przypadku komputerów osobistych. Jest to wygodne rozwiązanie zarówno dla użytkowników, jak i działów IT w firmach. Najtańsze urządzenia tego typu kosztują ok. 2000 zł brutto.

Po wejściu na rynek Windows 8 sprzęt z systemem Microsoftu powinien cieszyć się jeszcze większym zainteresowaniem. – Do tej pory ograniczeniem w używaniu tabletów w biznesie był głównie brak oprogramowania kompatybilnego z popularnym MS Office. Teraz dostępny jest Office 365. To może być rewolucja, jeśli chodzi o zastosowanie urządzeń mobilnych w biznesie. Zobaczymy, które tablety zyskają największe uznanie – mówi Maciej Michalski, kierownik sprzedaży w Colorovo.

– Najpowszechniejszą platformą systemową jest obecnie Android. Ale tablety z Windows na pewno będą zyskiwać na popularności, choć pewnie nie wcześniej niż w przyszłym roku. Intel dopiero teraz rozpoczął produkcję procesorów do takich zastosowań. Z pewnością potrzeba trochę czasu, by stworzyć dopracowany produkt. NTT planuje wprowadzenie takich tabletów do oferty już w trzecim kwartale tego roku – twierdzi Tadeusz Kurek, prezes NTT System.

Apple pożądany, ale drogi

Część tabletów kupowanych przez firmy to urządzenia konwertowane, czyli takie, które pod względem funkcjonalnym łączą cechy tabletu i laptopa; dla użytkowników biznesowych ma to duże znaczenie.

iPady są chętnie kupowane przez kadrę menedżerską, jednak z powodu ceny rzadko są wybierane przez mniejsze przedsiębiorstwa dla pracowników. Na naszym rynku system operacyjny (Android,  iOS, czyli system firmy Apple, czy Windows 8) często jest mniej istotny niż cena urządzenia.

– Sprzęt Apple jest oczywiście wysokiej jakości, jednak jego cena jest nieproporcjonalnie wysoka w stosunku do specyfikacji urządzeń. iPad był pierwszym na rynku tabletem, więc kiedyś nie było specjalnego wyboru. Teraz klient może przebierać w urządzeniach na różnych poziomach cenowych i o różnych specyfikacjach. Dlatego przewaga Apple się zmniejsza  – przekonuje Maciej Michalski.

– Oferowane przez konkurencję tablety są wciąż udoskonalane. Rozbieżności dotyczące funkcji się kurczą – dodaje Tadeusz Kurek.

Powiedzieli dla „Rz"

Marcin Wesołowski | HP Polska

Charakterystyka tabletu zarówno dla małej, jak i dużej firmy jest podobna. Ważną cechą jest oprogramowanie i jego kompatybilność z komputerami osobistymi. Pod tym względem najlepszym rozwiązaniem są urządzenia z systemem Windows 8. Ważne są także cechy fizyczne sprzętu: dobre wykonanie i ekran odporny na uszkodzenia (np. Corning Gorilla Glass 2); ma to wpływ na niezawodność urządzenia. Istotna jest też wielkość i rozdzielczość ekranu. Tablety z ekranem 7-calowym są być może wygodniejsze w transporcie, ale praca przy ekranie 10-calowym jest bardziej komfortowa. Poza tym ważny jest czas pracy na baterii oraz możliwość podpięcia dodatkowych urządzeń.

Sławomir Stanik | Asus Polska

Wybierając tablet do pracy zdalnej, powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na łączność (szybki modem 3G lub LTE). Użytecznym dodatkiem jest stacja dokująca, w którą wpinamy urządzenie, będąca jednocześnie klawiaturą i dodatkową baterią. Dla firmy wygodnym rozwiązaniem będzie tablet pracujący na systemie Windows 8. Jego główną zaletą jest pełna kompatybilność z większością dostępnych biznesowych i biurowych aplikacji. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń hybrydowych łączących funkcjonalności tabletu z cechami notebooka, ultrabooka, a nawet smartfona. Notebook hybrydowy w małej firmie z powodzeniem zastąpi zarówno komputer, jak i tablet.

Krzysztof Wójciak | dyrektor zarządzający Modecom

Tablety trafiają do szerokiego grona odbiorców biznesowych. Są to np. firmy handlowe, ubezpieczeniowe i inwestycyjne. Korzystając z tabletów, można sprzedawać produkty czy robić prezentacje dla klienta. Niektóre firmy wykorzystują tablety jako prezentery stacjonarne. Do celów biznesowych na pewno przydadzą się urządzenia o ekranach większych niż  8 cali, wyposażone w mocne procesory i grafikę, mające aparat z autofocusem. Obecnie topowymi modelami dla tej grupy użytkowników są też urządzenia z wbudowanymi modemami 3G.

Tablet jest doskonałym urządzeniem dla mobilnego pracownika. Jest lekki i niewielki. Może pełnić takie same funkcje jak laptop. Nic dziwnego, że coraz więcej sprzętu trafia do firm.

Według firmy analitycznej IDC, w 2012 r., w porównaniu z rokiem poprzednim, globalny rynek tabletów zwiększył się o 78 proc. W 2013 r. sprzedaż tych urządzeń powinna wynieść 165,9 mln sztuk, a w 2016 r. powinna sięgnąć 261,4 mln sztuk.

Pozostało 94% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje