Reklama

Innowacyjne nakłady bezproduktywne

GUS opublikował raport o działalności innowacyjnej polskich przedsiębiorstw w latach 2010–2012. Ten raport nie został dostrzeżony w mediach, a szkoda, bo przynosi wiele ciekawych informacji.

Publikacja: 07.12.2013 08:10

Krzysztof Rybiński, profesor i rektor Akademii Finansów i Biznesu Vistula

Krzysztof Rybiński, profesor i rektor Akademii Finansów i Biznesu Vistula

Foto: Fotorzepa, Pasterski Radek PR Pasterski Radek

Po raz pierwszy od 2006 roku wzrósł odsetek firm wdrażających innowacje produktowe lub procesowe, chociaż ciągle pozostaje znacznie poniżej poziomu z 2008 roku, czyli sprzed uruchomienia pierwszych poważnych pieniędzy unijnych na wsparcie innowacyjności firm.

Po raz pierwszy od 2008 roku wzrosły nakłady firm na działalność innowacyjną, w przemyśle nieznacznie i ciągle są poniżej poziomu z 2008 roku.

Natomiast w usługach te nakłady eksplodowały z 11 mld do 15 mld zł, po kilku latach stagnacji. Jest to najwyższy poziom nakładów na działalność innowacyjną w usługach w historii.

Skoro te wydatki tak silnie wzrosły w usługach, warto się przyjrzeć, jakie są tego efekty. Podstawową miarą efektów są przychody ze sprzedaży nowych lub ulepszonych produktów i usług.

O ile w przemyśle ten odsetek nieznacznie wzrósł, ale ciągle pozostaje na poziomie znacznie niższym niż w latach 2006–2010, to w usługach dalej spada do poziomu najniższego w historii. W tym sektorze obserwujemy bardzo wysoki wzrost nakładów na działalność innowacyjną i dalszy spadek udziału przychodów ze sprzedaży innowacyjnych produktów i usług.

Reklama
Reklama

Potwierdzają to inne dane, odsetek firm oferujących nowe usługi spadł, za to silnie wzrosły innowacje organizacyjne, takie jak nowe metody działania czy nowe metody w zakresie stosunków z otoczeniem. Bardzo silnie wzrósł także odsetek firm wdrażających innowacje marketingowe.

Innymi słowy, polskie firmy w małym stopniu zajmują się opracowywaniem nowych lub ulepszonych produktów czy usług, za to inwestują masowo w marketing i poprawę organizacji pracy. Być może właśnie utrwala się w Polsce taki model gospodarczy, w którym jesteśmy traktowani jako rynek zbytu dla towarów i usług oferowanych przez zagraniczne firmy, a w takim modelu polskie firmy walczą przede wszystkim o to, żeby jak najskuteczniej sprzedawać, stąd brak innowacji produktowych i silny wzrost innowacji marketingowych.

Przypomnę, że w rankingu Global Innovation Index Polska jest na 110. miejscu na świecie pod względem efektywności środków przeznaczanych na innowacje. Ostatnie dane niestety potwierdzają ten smutny stan rzeczy. Wydajemy coraz więcej pieniędzy na działania innowacyjne, szczególnie w usługach, a efektów jak nie było, tak nie ma.

Krzysztof Rybiński, profesor i rektor Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie

Opinie Ekonomiczne
Prof. Sławiński: Banki centralne to nie GOPR ratujący instytucje, które za nic mają ryzyko systemowe
Opinie Ekonomiczne
Prof. Kołodko: Polak potrafi
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Europa staje się najbezpieczniejszym cmentarzem innowacji
Opinie Ekonomiczne
Nowa geografia kapitału: jak 2025 r. przetasował rynki akcji i dług?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Druga Japonia i inne zasadzki statystyki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama