Michał Szułdrzyński: Polskie firmy dojrzewają do AI. Jak sztuczna inteligencja zmienia biznes

Firmy w Polsce przestają traktować AI jako ciekawostkę – wdrażają ją strategicznie, dbając o dane, prywatność i kapitał. AI to już nie przyszłość, lecz realna siła napędowa innowacji i efektywności w krajowej gospodarce.

Aktualizacja: 09.06.2025 09:18 Publikacja: 09.06.2025 05:02

Michał Szułdrzyński: Polskie firmy dojrzewają do AI. Jak sztuczna inteligencja zmienia biznes

Foto: Adobe Stock

Polski biznes przechodzi okres szybkiego dojrzewania, jeśli idzie o sztuczną inteligencję (AI). Wiele firm odchodzi od wieku dziecięcego, w którym traktuje się AI jako zabawkę czy ciekawostkę.

Polski biznes i AI – od pytania „czy” do pytania „kiedy i jak”

Teraz zamiast pytania czy, przechodzą do pytania jak, kiedy, i w jakim tempie. Jak opisujemy w poniedziałkowej „Rzeczpospolitej”, polskie firmy coraz częściej wpisują rozwój oparty na sztucznej inteligencji do swoich strategii biznesowych.

Menedżerowie i przedsiębiorcy rozumieją, że ten, kto wdroży rozwiązania oparte na AI, które pozwolą udoskonalić jego produkty czy usługi, zyska przewagę nad konkurencją, zwiększy efektywność, będzie w stanie ograniczyć niektóre koszty. Dlatego faza eksperymentów, testów, sprawdzania, co to takiego, jest już za wieloma polskimi firmami.

Pionierzy biznesu rozumieją, że w wielu obszarach innowacje oznaczają rozwój sztucznej inteligencji, a wdrażanie sztucznej inteligencji jest równoznaczne z innowacjami

O tym, jak świetnie radzą sobie niektóre z nich, można się dowiedzieć, choćby przeglądając listę laureatów Orłów Innowacji „Rzeczpospolitej”, którą ogłosiliśmy w ostatni czwartek. Pionierzy rozumieją, że w wielu obszarach innowacje równają się sztucznej inteligencji, a wdrażanie sztucznej inteligencji jest równoznaczne z innowacjami.

Jak zadbać o bezpieczeństwo w czasie rewolucji AI

Dojrzewanie AI polskich firm oznacza, że stają one przed coraz poważniejszymi pytaniami i dylematami. Dobrą wiadomością jest to, że rośnie świadomość tego, czym może być AI, do czego można jej użyć, jakie związane są z nią szanse, a jakie zagrożenia.

Na szczęście polski biznes również te ostatnie zaczyna coraz lepiej rozumieć. Rośnie świadomość ryzyk związanych z bezpieczeństwem danych, naruszeń prywatności czy tajemnicy handlowej.

W poszukiwaniu finansowania rozwoju AI

Dlatego coraz częściej polskie firmy dbają o to, by mieć własne serwery, by modele pracowały na zamkniętych systemach karmionych danymi z baz danego przedsiębiorstwa, by zminimalizować ryzyko ich wycieku do konkurencji lub trafienia ich w niepowołane ręce. Ale bezpieczeństwo to też koszta.

Dlatego kolejnym dylematem są też źródła finansowania rozwoju opartego na AI. Coraz więcej firm – jak wynika z opisywanego przez nas badania – zastanawia się, skąd pozyskać środki niezbędne na inwestycje w technologie oparte na sztucznej inteligencji. A skoro zaczyna pojawiać się potrzeba, wkrótce w pełni rozwinie się zupełnie nowy sektor finansowy adresowany właśnie do firm, które potrzebują kapitału na tego rodzaju inwestycje. I w ten sposób rozwój oparty na AI będzie napędzał całą gospodarkę.

Polski biznes przechodzi okres szybkiego dojrzewania, jeśli idzie o sztuczną inteligencję (AI). Wiele firm odchodzi od wieku dziecięcego, w którym traktuje się AI jako zabawkę czy ciekawostkę.

Polski biznes i AI – od pytania „czy” do pytania „kiedy i jak”

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody