Reklama

Podatek od handlu pomoże wielkim sieciom

Planowany przez Prawo i Sprawiedliwość podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych ma w zamierzeniach wyrównać szanse drobnych rodzimych kupców, którzy przegrywają trwającą już dwie dekady wojnę o handel w Polsce.

Publikacja: 19.10.2015 22:00

Podatek od handlu pomoże wielkim sieciom

Foto: Archiwum

Ale wbrew tym szczytnym pobudkom doda skrzydeł także, a może przede wszystkim, wielkim sieciom handlowym. Te bowiem rozwijają małe sklepy, zwane z angielska convenience. Dotyczy to też należącej do portugalskiego Jeronimo Martins Biedronki, która – jak piszemy dziś w „Rzeczpospolitej" – zdecydowała się wejść w ten segment rynku.

Wprowadzenie nowego podatku tylko wzmocni istniejące już trendy. Obecnie w polskim handlu najszybciej rozwijają się nie hipermarkety, które po swoich złotych latach zmagają się z kryzysem, nie dyskonty, które do szybkiej ekspansji wykorzystały trudny okres 2008–2010, ale właśnie małe sklepy osiedlowe na rogu ulicy. Są dobrze sformatowane pod potrzeby klientów szukających podstawowych artykułów spożywczych, mają zoptymalizowane pod względem kosztów łańcuchy dostaw, a przede wszystkim dobrze znane marki wspierane drogimi kampaniami reklamowymi. To m.in. licząca ponad 3 tys. punktów Żabka Polska należąca do funduszu Mid Europa Partners z Londynu oraz sieci ABC i Lewiatan z notowanej na warszawskiej giełdzie grupy Eurocash, którą kontroluje zdolny Portugalczyk Luis Amaral, niegdyś budujący w Polsce struktury Jeronimo Martins.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: NBP – kierunki zmian
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Roguski: Przyszłość mieszkaniówki. Państwa-miasta i pułapka domów za 1 zł
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama