Ceny najpierw wzrosną w małych sieciach

Podatek obrotowy od handlu uderzy po kieszeni konsumentów, choć może w mniejszym stopniu niż podatek bankowy, który instytucje finansowe natychmiast wrzuciły w marże udzielanych kredytów.

Publikacja: 31.08.2016 21:09

Ceny najpierw wzrosną w małych sieciach

Foto: Archiwum

Prawdopodobieństwo podwyżek, np. cen żywności, zwiększa to, że pochodząca z programu 500+ dodatkowa gotówka w kieszeniach klientów może złagodzić ból większych wydatków i ułatwić zaakceptowanie nowych, wyższych poziomów cenowych. Dotychczas ceny spadały: deflacja, która utrzymuje się od dwóch lat, w sierpniu nieco wyhamowała i wyniosła 0,8 proc.

Do podwyżek bardziej – paradoksalnie – przeć będą mniejsze sieci handlowe, choć to one są obciążone niższym podatkiem niż giganci. Po prostu mają mniejsze możliwości przerzucenia go na swoich dostawców, bo zamawiają mniej towaru i ich siła przetargowa jest mała. W ten sposób – wbrew intencjom rządzącego Prawa i Sprawiedliwości – nowy podatek uderzy w tych, których teoretycznie miał chronić.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Greenpeace: Strategia PGE, czyli węgiel Schroedingera
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Modlin odbudowuje się po PiS-ie
Opinie Ekonomiczne
Monika Różycka: Taniec zamiast rozkazu. O modelach przywództwa
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Jak wziąć cła na celownik i odwinąć się Trumpowi?
Opinie Ekonomiczne
Monika Różycka: Taniec zamiast rozkazu. Struktury stadne w korporacjach
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama