Reklama
Rozwiń
Reklama

Ceny najpierw wzrosną w małych sieciach

Podatek obrotowy od handlu uderzy po kieszeni konsumentów, choć może w mniejszym stopniu niż podatek bankowy, który instytucje finansowe natychmiast wrzuciły w marże udzielanych kredytów.

Publikacja: 31.08.2016 21:09

Ceny najpierw wzrosną w małych sieciach

Foto: Archiwum

Prawdopodobieństwo podwyżek, np. cen żywności, zwiększa to, że pochodząca z programu 500+ dodatkowa gotówka w kieszeniach klientów może złagodzić ból większych wydatków i ułatwić zaakceptowanie nowych, wyższych poziomów cenowych. Dotychczas ceny spadały: deflacja, która utrzymuje się od dwóch lat, w sierpniu nieco wyhamowała i wyniosła 0,8 proc.

Do podwyżek bardziej – paradoksalnie – przeć będą mniejsze sieci handlowe, choć to one są obciążone niższym podatkiem niż giganci. Po prostu mają mniejsze możliwości przerzucenia go na swoich dostawców, bo zamawiają mniej towaru i ich siła przetargowa jest mała. W ten sposób – wbrew intencjom rządzącego Prawa i Sprawiedliwości – nowy podatek uderzy w tych, których teoretycznie miał chronić.

RP.PL i The New York Times!

Kup roczną subskrypcję w promocji - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Prof. Gorynia: Czy ekonomia może być fascynująca?
Opinie Ekonomiczne
Dr Marcin Murawski: Kryzys w ochronie zdrowia w 2025 r. to fake news
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Zakład o złoto
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Mieszkaniowy sojusz państwa ze spółdzielniami
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Opinie Ekonomiczne
Eksperci: Czas na przegląd zależności Europy od technologii obronnej made in USA
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama