Kolejna ofensywa na torach

W 2015 r. PKP PLK tryumfalnie ogłosiło Wielką Ofensywę Inwestycji Kolejowych, której celem miało być przyspieszenie wydawania unijnych pieniędzy. A tych w obecnej perspektywie finansowej na kolej przypada wyjątkowo dużo, bo aż 67 mld.

Aktualizacja: 20.12.2016 20:25 Publikacja: 20.12.2016 20:16

Kolejna ofensywa na torach

Foto: Archiwum

Natarcie jednak napotkało intensywny opór i zakończyło się bez specjalnych sukcesów: choć 2016 r. się kończy, to według szacunków Krajowy Program Kolejowy, odpowiednik Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, jest na razie zrealizowany w ok. 15 proc. Tempo wydatkowania środków na drogi jest kilkakrotnie wyższe. Wyraźnie widać to w kwotach podpisanych kontraktów – w przypadku infrastruktury kolejowej według ZDG TOR sięga ok. 10 mld, a wraz z ogłoszonymi i jeszcze nierozstrzygniętymi postępowaniami przekroczy nieco 17 mld zł, tymczasem w przypadku dróg mowa o 61,6 mld zł plus blisko 30 mld z toczących się procedur wyboru wykonawców.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację