Patriotyzm podszyty sprytem

Gdy wkrótce po wejściu Polski do Unii Europejskiej pytałam specjalistów od marketingu o to, czy i kiedy nasze marki zrobią karierę za granicą, większość odpowiadała podobnie – będzie to możliwe wtedy, gdy sami Polacy zaczną je doceniać. Kilkanaście lat po tamtych rozmowach ten warunek został w dużej mierze spełniony; ankiety badające różne aspekty patriotyzmu polskich konsumentów potwierdzają, że doceniamy rodzime produkty i marki.

Aktualizacja: 29.05.2017 22:04 Publikacja: 29.05.2017 21:44

Anita Błaszczak

Anita Błaszczak

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

Zarówno sondaż ARC Rynek i Opinia, jak i niedawne badanie agencji Open Research dowodzą, że nasz patriotyzm z roku na rok rośnie. Według danych Open Research, o ile w ubiegłym roku 64 proc. ankietowanych czuło się zachęconych do zakupu polskością danej marki, o tyle w tym roku ta grupa urosła do 73 proc. Coraz częściej sprawdzamy też przy zakupach, czy dany towar wyprodukowano w Polsce.

Widać to np. po rosnącej liczbie użytkowników aplikacji Pola, która umożliwia sprawdzenie smartfonem polskości produktów. Według jej wydawcy, Klubu Jagiellońskiego, Polę pobrało już 370 tys. osób, które zeskanowały 10 mln towarów. Inny dowód to działania producentów i handlowców, którzy dostrzegli, że polskość pomaga w sprzedaży. Coraz częściej podkreślają więc na opakowaniu lub w reklamie polskość swoich produktów. Szczególnie w przypadku żywności, gdzie najczęściej można liczyć na premię za krajowe pochodzenie. Mamy wiec polskie masło, mięso i truskawki (dwa razy droższe od zagranicznych).

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Ceny kredytów mogą dalej maleć
Opinie Ekonomiczne
Pensje Polaków dogoniły zarobki Brytyjczyków. O czym to świadczy?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: To nie są wybory prezydenckie
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Wojna orła ze smokiem
Opinie Ekonomiczne
Dr Mateusz Chołodecki: Czy można skutecznie regulować rynki cyfrowe