Patriotyzm podszyty sprytem

Gdy wkrótce po wejściu Polski do Unii Europejskiej pytałam specjalistów od marketingu o to, czy i kiedy nasze marki zrobią karierę za granicą, większość odpowiadała podobnie – będzie to możliwe wtedy, gdy sami Polacy zaczną je doceniać. Kilkanaście lat po tamtych rozmowach ten warunek został w dużej mierze spełniony; ankiety badające różne aspekty patriotyzmu polskich konsumentów potwierdzają, że doceniamy rodzime produkty i marki.

Aktualizacja: 29.05.2017 22:04 Publikacja: 29.05.2017 21:44

Anita Błaszczak

Anita Błaszczak

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

Zarówno sondaż ARC Rynek i Opinia, jak i niedawne badanie agencji Open Research dowodzą, że nasz patriotyzm z roku na rok rośnie. Według danych Open Research, o ile w ubiegłym roku 64 proc. ankietowanych czuło się zachęconych do zakupu polskością danej marki, o tyle w tym roku ta grupa urosła do 73 proc. Coraz częściej sprawdzamy też przy zakupach, czy dany towar wyprodukowano w Polsce.

Widać to np. po rosnącej liczbie użytkowników aplikacji Pola, która umożliwia sprawdzenie smartfonem polskości produktów. Według jej wydawcy, Klubu Jagiellońskiego, Polę pobrało już 370 tys. osób, które zeskanowały 10 mln towarów. Inny dowód to działania producentów i handlowców, którzy dostrzegli, że polskość pomaga w sprzedaży. Coraz częściej podkreślają więc na opakowaniu lub w reklamie polskość swoich produktów. Szczególnie w przypadku żywności, gdzie najczęściej można liczyć na premię za krajowe pochodzenie. Mamy wiec polskie masło, mięso i truskawki (dwa razy droższe od zagranicznych).

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką