Reklama

Piękno wystaw i dymiąca rzeczywistość

Z jednej strony na polskich drogach doskonale widać, że trendy obecne w europejskiej motoryzacji nas nie omijają – także u nas mamy do czynienia z rosnącą popularnością wszelkiej maści samochodów „przełajowych" – SUV-ów i crossoverów, czy spektakularnym, może nie pod względem liczb, ale zwyżek sprzedaży na pewno, zainteresowaniem autami marek luksusowych. Z drugiej wciąż jesteśmy motoryzacyjnym skansenem – średnia wieku aut jeżdżących po naszych drogach według analiz firmy Samar to blisko 15 lat

Publikacja: 14.03.2018 20:00

Piękno wystaw i dymiąca rzeczywistość

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

. Są regiony – np. lubelskie czy świętokrzyskie, w których samochody prosto z salonu stanowią tylko 10 proc. ogółu wszystkich nowych rejestracji.

Sprzedaż nowych aut rośnie piąty rok z rzędu – w ubiegłym roku było ich ponad 486 tys., o 17 proc. więcej niż w 2016 r., ale przeważającą ich część, w niektórych segmentach przekraczającą 80 proc., kupują firmy. W „cywilnej" motoryzacji nie jest już tak różowo – tu wciąż decydującą rolę odgrywa rosnący import używanych pojazdów, których w 2017 r. sprowadziliśmy ok. 900 tys., a ich średni wiek – 11 lat i 8 miesięcy – żadną miarą nie odmładza nam floty. Jak montypythonowski żart brzmią sugestie, że możliwe wprowadzenie w niemieckich miastach zakazu wjazdu starszych (ale wciąż nie tak starych) diesli może być impulsem do spadku ich cen na rynku wtórnym i zachęcić Polaków do kupowania młodszych samochodów używanych. Bo decydujące znaczenie ma cena i brak zdecydowanych działań, by wyeliminować z ruchu pojazdy, które nie wiadomo jakim cudem się poruszają.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok.

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia. Czytaj, to co ważne.
Reklama
Opinie Ekonomiczne
Hubert A. Janiszewski: Obiecanki cacanki, a naród się cieszy…
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Afera na sierpień
Opinie Ekonomiczne
Marcin Zieliński: Ukryte pułapki nowego budżetu UE dla Polski
Opinie Ekonomiczne
Przemysław Tychmanowicz: Likwidacji podatku Belki nie ma, ale też jest OKI
Opinie Ekonomiczne
Polska wciąż importuje rosyjskie węglowodory
Reklama
Reklama