W 2009 roku sprzedaż może spaść poniżej 300 tys. aut

- Kryzys motoryzacyjny nie pojawił się nagle. Zaczęło się od gwałtownie rosnących cen paliw, by później do czynników destabilizujących dołączył kryzys na rynku finansowym i pogarszająca się sytuacja gospodarcza - mówi w rozmowie z "Rz" Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Aktualizacja: 22.12.2008 04:11 Publikacja: 22.12.2008 04:10

Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar

Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar

Foto: Rzeczpospolita, Rob Robert Gardziński

[b]RZ: Sprzedaż aut załamała się niemal na całym świecie. Koncerny zatrzymują produkcję, zwalniają ludzi. Czy wszystkiemu winny jest kryzys finansowy?[/b]

[b]Wojciech Drzewiecki:[/b] Kryzys motoryzacyjny nie pojawił się nagle. Zaczęło się od gwałtownie rosnących cen paliw, by później do czynników destabilizujących dołączył kryzys na rynku finansowym i pogarszająca się sytuacja gospodarcza. Polska to jednak szczególny przypadek. Jesteśmy w permanentnym kryzysie już od ośmiu lat. Wszystko zaczęło się od zwykłej podwyżki akcyzy w 2000 r. Od tego momentu poziom sprzedaży obniżył się dwukrotnie. A potem przyszły wielokrotne zmiany przepisów.

[b]Ale analizując ostatnie wyniki polskiego rynku, można odnieść wrażenie, że jest nieźle ze sprzedażą aut.[/b]

Polska jest jednym z niewielu krajów w Europie, które notują wzrost sprzedaży, i to – jak na obecne „standardy” – całkiem wysoki. Niestety, wzrost sprzedaży nie oznacza, że sytuacja na rynku jest dobra. Sprzedaż zaledwie siedmiu aut na 1000 mieszkańców stawia nas na przedostatniej pozycji w rankingu krajów europejskich. Za nami są już tylko Bułgaria i Łotwa.

[b]Co sprawia, że sprzedaż w Polsce jest tak mała?[/b]

Kilka czynników, a wśród nich słabnący złoty oraz trudności w pozyskaniu kredytów. Ludzi od kupowania aut powstrzymuje też obawa, w jakim kierunku rozwinie się sytuacja gospodarcza. Część specjalistów prognozuje, że przyszły rok będzie ostatnim rokiem kryzysu, a od 2010 sytuacja będzie się poprawiała. Inni twierdzą, że to, co obserwujemy dzisiaj, to dopiero początek.

[b]Czy polski rząd powinien pomóc producentom samochodów?[/b]

Pomoc jest potrzebna. Producenci pojazdów i komponentów potrzebują np. więcej elastyczności w zakresie zatrudnienia, dlatego konieczne są zmiany w prawie. Dotyczą one zresztą nie tylko branży motoryzacyjnej.

[b]A jak obecnie wygląda nasz rynek?[/b]

W grudniu sprzedaż wciąż może być niezła, m.in. ze względu na okres wyprzedaży aut starego rocznika. Niestety, to może również oznaczać, że przyszły rok będzie gorszy. Spadki sprzedaży możemy zobaczyć już w pierwszych miesiącach roku. Wynik całoroczny może być gorszy niż zanotowany w roku bieżącym. Nie zdziwiłbym się, gdyby sprzedaż po raz kolejny spadła poniżej 300 tys. pojazdów.

[b]RZ: Sprzedaż aut załamała się niemal na całym świecie. Koncerny zatrzymują produkcję, zwalniają ludzi. Czy wszystkiemu winny jest kryzys finansowy?[/b]

[b]Wojciech Drzewiecki:[/b] Kryzys motoryzacyjny nie pojawił się nagle. Zaczęło się od gwałtownie rosnących cen paliw, by później do czynników destabilizujących dołączył kryzys na rynku finansowym i pogarszająca się sytuacja gospodarcza. Polska to jednak szczególny przypadek. Jesteśmy w permanentnym kryzysie już od ośmiu lat. Wszystko zaczęło się od zwykłej podwyżki akcyzy w 2000 r. Od tego momentu poziom sprzedaży obniżył się dwukrotnie. A potem przyszły wielokrotne zmiany przepisów.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację