Obecnie członkami strefy euro jest 16 państw Unii Europejskiej (Austria, Belgia, Cypr, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Malta, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia i Włochy). Pozostałe 11 państw członkowskich nie w pełni uczestniczy w Unii Gospodarczej i Walutowej. Dwa z nich (Dania i Wielka Brytania) posiadają tzw. klauzulę opt-out, która daje im prawo wyboru przyszłości walutowej. Jednakże w przypadku intencji przystąpienia do strefy euro, będą one podlegać takiej samej procedurze jak każde inne państwo członkowskie UE.
Pozostałe dziewięć państw członkowskich (Bułgaria, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Szwecja oraz Węgry) posiada status państwa członkowskiego Unii Gospodarczej i Walutowej z derogacją. Na mocy traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) państwa te zobowiązane są do spełnienia wszystkich kryteriów konwergencji i przyjęcia euro w przyszłości.
Formalnym warunkiem przyjęcia wspólnej waluty europejskiej przez państwo członkowskie Unii Europejskiej jest osiągnięcie trwałej konwergencji nominalnej i prawnej. KE i EBC dokonują oceny stopnia konwergencji gospodarczej, zgodności ustawodawstwa krajowego z wymogami traktatu oraz sprawdzają, czy zostały spełnione wymogi ustawowe dotyczące krajowych banków centralnych, tak aby mogły one się stać członkami eurosystemu. Ocena osiągnięcia przez kraj członkowski stopnia konwergencji gospodarczej następuje na podstawie wypełnienia kryteriów dotyczących stabilności cen, poziomu długoterminowej stopy procentowej, dyscypliny budżetowej oraz stabilności kursu walutowego.
Głównym celem stosowania kryteriów konwergencji jest zweryfikowanie, czy kraj poddawany badaniu jest w stanie funkcjonować bez zakłóceń mimo ograniczonej swobody prowadzenia polityki pieniężnej i budżetowej. Jednocześnie mechanizm ERM2 ma za zadanie sprawdzić trwałość spełnienia kryteriów konwergencji nominalnej oraz wspomagać jej pogłębianie. Kryterium inflacyjne odzwierciedla zbieżność stóp inflacji w krótkim i średnim okresie. Do zweryfikowania oczekiwań inflacyjnych w długim okresie służą natomiast długoterminowe stopy procentowe kształtujące się na rynkach finansowych – stopy rentowności papierów skarbowych. Kryterium stopy procentowej pozwala sprawdzić, czy obniżenie stopy inflacji jest dostatecznie trwałe.
Oceny tej dokonuje rynek finansowy. Przekonanie uczestników rynku o trwałości dezinflacji prowadzi do zmniejszenia długookresowych oczekiwań inflacyjnych, co przyczynia się do obniżenia rentowności długoterminowych papierów skarbowych. Stopy rentowności papierów skarbowych kształtują się pod wpływem oczekiwań inflacyjnych i wysokości premii za ryzyko. Stają się więc wiarygodnym „barometrem” oczekiwań inflacyjnych w długim okresie . Wszelkie sygnały osłabiające wiarygodność polityki makroekonomicznej, której głównym celem powinno być utrzymanie stabilnej inflacji i bezpiecznego poziomu deficytu oraz zadłużenia publicznego względem PKB, będą odzwierciedlone we wzroście stóp rentowności. Osłabienie kursu złotego na skutek utraty zaufania rynków finansowych (nawet bez przekraczania granicy +/-15 proc.) może nieść zagrożenia w postaci presji inflacyjnej i wzrostu kosztów obsługi długu zagranicznego, co prowadzi do wzrostu jego udziału w PKB.