Komisja Europejska zdecydowała się wystąpić przeciwko Polsce na drogę sądową w związku z regulacjami dotyczącymi inwestycji zagranicznych otwartych funduszy emerytalnych. Wpisuje się to niestety w działania deregulacyjne, które – zdaniem wielu ekspertów – doprowadziły do obecnie obserwowanych strat ponoszonych przez inwestorów i fundusze, w tym emerytalne, na całym świecie.
George Soros w swojej książce „The New Paradigm for Financial Markets. The Credit Crisis of 2008 and What It Means” widzi przyczyny obecnych zawirowań na rynkach w postępującym usuwaniu regulacji finansowych w powiązaniu z procesami globalizacji mającymi asymetryczną strukturę. Jego zdaniem usunięcie barier w przepływach kapitałowych spowodowało, że oszczędności światowe były „zasysane” do krajów stanowiących centrum i stamtąd redystrybuowane do krajów mniej rozwiniętych. Tak przedstawiony proces globalizacji według Sorosa powodował, że bezpieczniej było utrzymywać aktywa w centrum niż na peryferiach. Jego zdaniem faworyzowało to państwa wysoko rozwinięte, penalizując kraje słabiej rozwinięte. Jest to lekcja, którą należy brać pod uwagę w związku z obecnymi działaniami KE przeciwko Polsce.
[srodtytul]Negocjacje z Brukselą[/srodtytul]
W trakcie negocjacji akcesyjnych rządu RP z UE strona polska konsekwentnie prezentowała stanowisko, iż status formalnoprawny OFE i ich umiejscowienie w całości obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych nie daje podstaw do uznania ich za instytucje o charakterze niepublicznym i tym samym podlegające zasadom określonym w art. 56 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Negocjacje w zakresie swobodnego przepływu kapitału zostały zamknięte przez Polskę i UE na zobowiązaniu Polski do zwiększenia limitów inwestycji zagranicznych jedynie w stosunku do pracowniczych funduszy emerytalnych najpóźniej w momencie przystąpienia Polski do UE, co nastąpiło poprzez podwyższenie limitu inwestycji zagranicznych dla pracowniczych funduszy emerytalnych z 5 do 30 proc. Unia nie nałożyła wówczas na Polskę zobowiązania podjęcia analogicznych działań wobec OFE. Przyjęcie przez Eurostat w marcu 2004 r., tuż przed wstąpieniem Polski do UE, decyzji dotyczącej interpretacji do celów statystycznych klasyfikacji kapitałowych systemów emerytalnych w świetle wskazanych wyżej ustaleń negocjacyjnych z UE nie może mieć wpływu na zakres polskich zobowiązań w stosunku do UE. Polska nie może być dyskryminowana względem innych gospodarek europejskich z powodu przeprowadzenia reformy emerytalnej. Osią sporu Polski z KE dotyczącego deficytu finansów publicznych jest niechęć UE do uznania przepływów między budżetem a OFE jako procesu likwidacji wcześniejszych zobowiązań pozabudżetowych. Inwestycje zagraniczne OFE w wymiarze finansowym oznaczają, że pieniądze polskich ubezpieczonych finansowałyby zagraniczne zapotrzebowanie kredytowe, i to wtedy, gdy gospodarka polska potrzebuje kredytu, by ograniczyć skutki kryzysu na rynkach światowych. W celu wzmocnienia krajowej gospodarki uznano, że OFE mogą inwestować w akcje, a więc w aktywa o wyższym ryzyku.
[srodtytul]Wsparcie polskich firm[/srodtytul]