Reklama

Niepewność: nowe miary i wyzwania

Dane statystyczne mówią nam, że wszystko jest w porządku, ale lektura gazet i codzienne wiadomości powodują odczucie, że „coś wisi w powietrzu". Oczywistym pytaniem jest, jak to „coś" zmierzyć – piszą ekonomiści.

Aktualizacja: 09.01.2019 20:29 Publikacja: 09.01.2019 20:00

Niepewność: nowe miary i wyzwania

Foto: Adobe Stock

Ekonomiści analizujący zjawiska makroekonomiczne w skali globalnej stanęli ostatnio przed problemem mierzenia tego, co wydawać się może niemierzalne, mianowicie zmian niepewności geopolitycznej i ich wpływu na gospodarkę. Okres przed 2001 rokiem nazywano w literaturze Wielkim Uspokojeniem (Great Moderation), bowiem niewielkie zmiany podstawowych wskaźników gospodarczych powodowały, że nie było większych problemów z prognozowaniem zjawisk makroekonomicznych. W przypadku prognozowania inflacji wystarczyło zajrzeć do podręcznika z finansów empirycznych lub ekonometrii stosowanej, aby dowiedzieć się, że ryzyko związane z takim prognozowaniem można ocenić przez obserwację jej zmienności i analizę czynników, które kształtowały ją w przeszłości. Noblista z ekonomii w 2003 roku, Robert Engle jeszcze w latach 80. przedstawił oryginalną metodę modelowania ekonometrycznego, które umożliwiało ocenę takiej zmienności.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Opinie Ekonomiczne
Roguski: Przyszłość mieszkaniówki. Państwa-miasta i pułapka domów za 1 zł
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Do dziecka trzeba dwojga
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Aleksandra Fandrejewska: Więcej mieszkań niż rodzin: to dobrze czy źle?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama