Odbudowa i rozbudowa polskiej energetyki to epokowy i wielki projekt. Jest to też szansa dla tych wszystkich, którzy już biorą albo wezmą udział w jego realizacji. Będzie to trampolina dla wielu firm. Trzeba tylko umiejętnie ją wykorzystać. Środki na budowę dróg i autostrad nie muszą się kurczyć w dobie kryzysu. Należy zadbać o finansowanie z budżetu unijnego i krajowego oraz odważniej korzystać z projektów partnerstwa publiczno-prywatnego.
W ubiegłym roku ONZ po raz pierwszy zaliczyła Polskę do grona państw rozwiniętych. Natomiast we wrześniu tego roku FTSE – spółka należąca do Financial Times i London Stock Exchange zajmująca się obliczaniem międzynarodowych indeksów –, zdecydowała o wpisaniu Polski na listę obserwacyjną z możliwością awansu kraju do grona rynków rozwiniętych. Te fakty pokazują, że skutecznie gonimy światową czołówkę. Żeby jednak dołączyć do elity, modernizacja infrastruktury kraju powinna iść pełną parą.
W nowoczesnej Europie będziemy wysoko rozwiniętym krajem m.in. wtedy, gdy nasza sieć autostrad, dróg szybkiego ruchu i kolei połączy się z siecią europejską i stanie się jej częścią. Natomiast polska gospodarka stanie się nowoczesna, gdy jej nowoczesny i efektywny system energetyczny włączy się w system europejski. Nie jest prawdą, że tempo modernizacji i rozbudowy infrastruktury musi zwolnić, bo w kryzysie pieniędzy z budżetu oraz pochodzących z europejskich dotacji będzie prawdopodobnie mniej.
Należy dołożyć wszelkich starań, by uzyskać maksymalnie duże fundusze europejskie na te cele. Ponadto w budżecie państwa uzupełniające środki do finansów otrzymanych z UE powinny stanowić największą możliwą pozycję. Istotnym wsparciem może być partnerstwo publiczno-prywatne, które zaczyna być z powodzeniem stosowane przy budowie dróg. Na świecie ta formuła działa sprawnie od wielu lat. W ten sposób budowano autostrady w Wielkiej Brytanii, Francji czy Portugalii. W Polsce dopiero raczkujemy i zdobywamy pierwsze doświadczenia.
Kluczem partnerstwo publiczno-prywatne
Dostępnych prywatnych środków finansowych na rynkach globalnych jest dużo. By z nich skorzystać, publiczny partner musi zaoferować prywatnemu korzystne warunki współpracy, czyli odpowiednie dochody z funkcji operatorskich. W ramach PPP zbudowana została autostrada A1 na odcinku Gdańsk – Nowe Marzy oraz będące na ukończeniu dwa odcinki: Nowe Marzy – Toruń oraz A2 Świecko – Nowy Tomyśl.