Tuska kampania europejska

Premier przeszedł od słów do czynów. Mijający tydzień upływa pod znakiem szukania sojuszników do budowy unii energetycznej.

Publikacja: 25.04.2014 02:55

Tuska kampania europejska

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

W środę premier rozmawiał w Brukseli z szefem Rady Europejskiej Hermanem Van Rompuyem, wczoraj w Paryżu z prezydentem Francji, a dziś ma zaplanowane spotkanie z kanclerz Niemiec Angelą Merkel. Porozumienie z Francois Hollande'em już udało mu się osiągnąć. Francuski prezydent poparł projekt Tuska, włącznie z budzącą największe kontrowersje koncepcją wspólnych zakupów energii.

To ma uderzyć głównie w Gazprom. Ale o ten punkt mogą się rozbić rozmowy w Berlinie, który z Moskwą robi spore interesy. Wartość niemieckiego eksportu do Rosji sięga 38 mld euro, o prawie 2 mld euro wyższy jest import z Rosji nad Ren.

Kontrolowany przez Kreml potentat gazowy ma udziały w największej firmie handlującej gazem w Niemczech, dokąd dostarcza ok. 40 proc. gazu i ropy tam zużywanej. Z kolei niemieckie firmy wysyłają do Rosji auta i maszyny.

Może dlatego rzecznik Angeli Merkel na pytanie dziennikarzy o pomysły Tuska dyplomatycznie odpowiedział, że „wszystkie rozwiązania muszą się mieścić w ramach gospodarki rynkowej".

Chociaż cel jest szczytny, bo chodzi o uzyskanie większej siły przebicia przy zakupach gazu, to nie wiadomo, jak w praktyce miałoby się odbywać to wspólne negocjowanie cen. Propozycja może nie spodobać się też w innych krajach UE, które dopiero co podpisały wieloletnie umowy na dostawy gazu. I w końcu pojawia się pytanie, czy chodzi tylko o ostracyzm Gazpromu czy także Rosatomu, który coraz chętniej patrzy na jądrowe projekty w Europie?

Premier w najbliższych tygodniach ma też szukać poparcia dla swego planu w Londynie, Madrycie i Lizbonie. Przy okazji wygląda to na prawdziwą kampanię przed wyborami do Parlamentu Europejskiego.

Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Z pustego i generał nie naleje
Opinie Ekonomiczne
Polscy emeryci wracają do pracy
Opinie Ekonomiczne
Żeby się chciało pracować, tak jak się nie chce
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne