Lekarze boją się ujawniać błędy i wypadki

W Polsce ponad 800 tys. chorych trafia co roku do szpitali z powodu zdarzeń w samej służbie zdrowia

Aktualizacja: 01.04.2011 04:05 Publikacja: 01.04.2011 01:41

Lekarze boją się ujawniać błędy i wypadki

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

– Co miesiąc do mojego urzędu wpływa od 3 do 5 tys. skarg od pacjentów. Ich głównym powodem jest brak zainteresowania lekarzy drugim człowiekiem – mówiła Krystyna Barbara Kozłowska, rzecznik praw pacjenta podczas konferencji w Warszawie „Bezpieczny pacjent – bezpieczny lekarz – bezpieczny szpital". Uczestniczący w niej lekarze zastanawiali się, jak unikać błędów medycznych i zdarzeń niepożądanych.

Na czym polega różnica? Zdarzenie niepożądane jest niespodziewane i niezamierzone. Błąd medyczny to nieprofesjonalne działanie, któremu można zapobiec.

Lekarze uważają, że najgroźniejszy dla chorych jest system, w którym personel, chcąc uniknąć kłopotów, boi się  ujawniać błędy i wypadki.

– Trzeba tak organizować działania w służbie zdrowia, by przypadki błędów i zdarzeń niepożądanych nie były przez personel medyczny ukrywane – tłumaczył Romuald Krajewski, wiceprezes Naczelnej Izby Lekarskiej.

Przykład? W trakcie operacji lekarze pomylili dwie identyczne strzykawki, w których były różnie działające leki. Pacjenta z trudem uratowano. Wypadek nie został nigdzie zgłoszony. I powtórzył się w tym samym szpitalu po kilku tygodniach.

Błędy są też ukrywane, bo personel boi się, że pacjenci będą domagali się od nich lub od szpitali wysokich odszkodowań. Kobiecie, która w czasie zabiegu została sparaliżowana od pasa w dół, sąd przyznał 1,5 mln zł.

W tej chwili Senat pracuje nad przepisami dotyczącymi odszkodowań dla pacjentów. Nie trzeba już będzie określać, kto jest winien szkodzie, wystarczy potwierdzić, że do niej doszło. To bardzo istotne np. przy zakażeniach szpitalnych, gdy ustalenie jednego winnego jest niemożliwe.

O odszkodowanie będzie można się starać przed specjalną komisją. Ma ona działać szybciej niż sądy (wyda orzeczenie w kilka miesięcy), ale kwoty, które przyzna, będą niższe: ograniczone do 100 tys. zł przy odszkodowaniu za uszczerbek na zdrowiu i 300 tys. za śmierć bliskiej osoby. Jeśli ktoś z tej drogi skorzysta, nie będzie mógł się już starać o wyższe odszkodowanie przed sądem.

Eksperci liczą, że dzięki temu uda się ograniczyć coraz ostrzejsze antagonizmy między lekarzami a pacjentami.

Uczestnicy konferencji podkreślali, że nawet „lekarz, który popełnił błąd, a nie jest bez sumienia, jest drugą ofiarą tego zdarzenia". – Mają zespół stresu pourazowego, podobny do tego, który mają powracający z wojny żołnierze – mówił o dramacie takich lekarzy amerykański internista John Wu z Uniwersytetu Johna Hopkinsa.

Medycy nie mogą w takiej sytuacji liczyć na pomoc, a o takich skutkach rzadko się mówi. Poza tym w szkołach medycznych nie ma zajęć uczących  tego, jak unikać błędów, a jeśli się wydarzą, jak sobie z nimi radzić.

„Rz" objęła patronat nad konferencją, którą zorganizowało wydawnictwo Medycyna Praktyczna.

 

– Co miesiąc do mojego urzędu wpływa od 3 do 5 tys. skarg od pacjentów. Ich głównym powodem jest brak zainteresowania lekarzy drugim człowiekiem – mówiła Krystyna Barbara Kozłowska, rzecznik praw pacjenta podczas konferencji w Warszawie „Bezpieczny pacjent – bezpieczny lekarz – bezpieczny szpital". Uczestniczący w niej lekarze zastanawiali się, jak unikać błędów medycznych i zdarzeń niepożądanych.

Na czym polega różnica? Zdarzenie niepożądane jest niespodziewane i niezamierzone. Błąd medyczny to nieprofesjonalne działanie, któremu można zapobiec.

Pozostało 82% artykułu
Spadki i darowizny
Ta grupa nie musi zgłaszać spadku do urzędu skarbowego
Zdrowie
Dodatkowe opłaty w szpitalach. Za co pacjent musi sam zapłacić?
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Prawo drogowe
Nadchodzą duże zmiany w prawie drogowym. Rząd wskrzesza martwe przepisy
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy: Żona zrobiła większą karierę. Mąż nie dostanie mniej po rozwodzie
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje