Praca pośrednika nie polega na przekazywaniu adresów

Publikacja: 02.11.2009 02:47

Mariusz Kania szef Metrohouse

Mariusz Kania szef Metrohouse

Foto: Archiwum

[b]Rz: Czy w ciągu ostatniego roku, gdy panował zastój na rynku, pośrednicy wymyślili jakieś nowe metody przyciągania klientów?[/b]

[b]Mariusz Kania:[/b] Mniejszy ruch w biurach skłonił wielu pośredników do przeanalizowania dotychczasowych strategii i opracowania takich usług, które byłyby komplementarne wobec tradycyjnego pośrednictwa. Większe firmy zdecydowały się zacieśnić współpracę z partnerami z szeroko pojętej branży nieruchomości, co zaowocowało przygotowaniem oferty rabatowej dla klientów u projektantów wnętrz, firm przeprowadzkowych, ekip remontowych, w sklepach z wyposażeniem mieszkań itp.

Pośrednicy proponują też klientom pomoc przy zamianie mieszkań, możliwość finalizacji transakcji przez pośrednika (w przypadku, gdy klient samodzielnie znalazł nieruchomość i oczekuje pomocy przy przeprowadzeniu transakcji), pomoc w weryfikacji stron transakcji, np. poprzez sprawdzenie dokumentów tożsamości w systemie Dokumenty Zastrzeżone, czy ubezpieczenia OC najemcy na wypadek szkód dokonanych przez niego w mieszkaniu w trakcie wynajmu.

[b]Wcześniej też pośrednicy mówili, że pomagają zbierać i sprawdzać dokumenty dotyczące nieruchomości, zabiegać o finansowanie transakcji, ale żadnych zobowiązań nie chcieli wpisywać do umowy.[/b]

W umowie pośrednictwa, w szczególności z klauzulą wyłączności, klient może zażądać wpisania szczegółów dotyczących np. promowania jego oferty. Jeśli pośrednik ma świadomość, że praktycznie tylko od niego zależy sukces sprzedaży, stanie na głowie, aby dokonać transakcji w czasie obowiązywania umowy.

[b]Czy wpisałby pan do umowy zobowiązanie mówiące, że sprawdzi pan stan prawny mieszkania i załatwi za klienta wymienione formalności związane z finalizacją transakcji?[/b]

Tak. W stosowanych przez nas umowach pośrednictwa zobowiązujemy się do skompletowania i przedłożenia dokumentów dotyczących stanu prawnego nieruchomości oraz do przeprowadzenia czynności zmierzających do zawarcia umowy kupna nieruchomości lub praw związanych z nieruchomością.

[b]Ile trzeba zapłacić pośrednikowi dodatkowo za pomoc większą niż przekazanie adresu?[/b]

Praca pośrednika nie polega na przekazywaniu adresów. Era takich agentów-pokazywaczy mieszkań bezpowrotnie przemija. Usługa pośrednictwa jest złożonym procesem, który dla podniesienia konkurencyjności jest otoczony coraz większą liczbą usług dodatkowych, które wchodzą w zakres standardowej usługi. Cała branża zdaje sobie sprawę, że wprowadzane usługi komplementarne nie mogą się wiązać z dodatkowymi opłatami, dlatego jeśli towarzyszą im jakieś koszty, pośrednik nie przerzuca ich na klienta. Generowanie kosztów towarzyszących usłudze pośrednictwa to droga donikąd. Dlatego wielu pośredników stara się upowszechniać swoje usługi poprzez świadomą rezygnację z pobierania wynagrodzenia od jednej strony transakcji. Tak jak to odbywa się na wielu uporządkowanych rynkach. Na razie jest to dla pośredników temat kontrowersyjny, ale w mojej opinii taka jest przyszłość pośrednictwa.

[b]Na jakim wsparciu przy szukaniu i kupowaniu mieszkania najbardziej zależy klientowi pośrednika? Co ceni sobie najbardziej?[/b]

Z badań rynku, ale i codziennych obserwacji wynika, że klienci kierują kroki do pośrednika, by mieć pewność, że pośrednik zagwarantuje im 100 proc. bezpieczeństwa transakcji. Dziś największą wartość stanowi też czas. W natłoku codziennych spraw klienci potrzebują zaufanej osoby, która przedstawi wyselekcjonowane oferty, ze sprawdzonym stanem prawnym, i załatwi za klienta większość formalności związanych z finalizacją transakcji. Klienci sprzedający chcą uniknąć przewijania się przez mieszkanie tłumów niezidentyfikowanych potencjalnych klientów. Pośrednik sprawia, że nie mają do czynienia z przypadkowymi osobami.

[b]Rz: Czy w ciągu ostatniego roku, gdy panował zastój na rynku, pośrednicy wymyślili jakieś nowe metody przyciągania klientów?[/b]

[b]Mariusz Kania:[/b] Mniejszy ruch w biurach skłonił wielu pośredników do przeanalizowania dotychczasowych strategii i opracowania takich usług, które byłyby komplementarne wobec tradycyjnego pośrednictwa. Większe firmy zdecydowały się zacieśnić współpracę z partnerami z szeroko pojętej branży nieruchomości, co zaowocowało przygotowaniem oferty rabatowej dla klientów u projektantów wnętrz, firm przeprowadzkowych, ekip remontowych, w sklepach z wyposażeniem mieszkań itp.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr