Najpierw trzeba zdobyć indeks, a dopiero potem praktykę

Osoba, która chce profesjonalnie sprawować pieczę nad budynkami, musi mieć wyższe wykształcenie oraz uzyskać uprawnienia zawodowe. Bez spełnienia tych wymogów nie ma szans na pracę

Aktualizacja: 11.05.2010 04:17 Publikacja: 11.05.2010 03:00

Najpierw trzeba zdobyć indeks, a dopiero potem praktykę

Foto: Rzeczpospolita

Zarządzanie nieruchomościami to profesja z przyszłością. W dużych miastach pełno jest biurowców i budynków mieszkalnych, a więc i potencjalnych klientów. Chętnych do tego zawodu więc nie brakuje.

[srodtytul]Z dyplomem magistra[/srodtytul]

Warunki niezbędne do zdobycia licencji są wskazane w art. 187 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F3877FB85ECDF6BA90032385607B43FF?id=175872]ustawy o gospodarce nieruchomościami[/link]. Z przepisów tych wynika, że przyszły zarządca musi posiadać pełną zdolność do czynności prawnych i nie może być karany za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, gospodarcze, fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych oraz za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe.

Kolejne wymagania są już ściśle związane z wykształceniem. Kandydaci do tego zawodu mają obowiązek skończyć studia wyższe, a następnie podyplomowe w zakresie zarządzania nieruchomościami.

[b]Uwaga! [/b]Studia podyplomowe muszą spełniać minimalne wymogi programowe, które określa minister infrastruktury. Robi to w formie komunikatu, który następnie publikuje w swoim dzienniku urzędowym (jest on dostępny na stronie ministerialnej:[link=http://www.mi.gov.pl/2-49d482090cd3f-1790993-p_1.htm] http://www.mi.gov.pl/2-49d482090cd3f-1790993-p_1.htm[/link]). Ostatni komunikat ministra pochodzi z 20 czerwca 2007 r. i opublikował go on w swoim dzienniku nr 3, poz. 17.

[srodtytul]Niezbędne doświadczenie[/srodtytul]

Wykształcenie to nie wszystko. Trzeba jeszcze odbyć praktyki zawodowe. Trwają one pół roku i nie krócej niż 200 godzin. Osoba zainteresowana ich odbyciem powinna się zwrócić do odpowiedniej organizacji zawodowej pośredników lub zarządców, może to być stowarzyszenie lokalne albo federacja zrzeszająca stowarzyszenia. Ich adresy łatwo znaleźć w Internecie. Organizacje udostępniają listę zarządców uprawnionych do prowadzenia praktyki, często same też je prowadzą.

Do jej rozpoczęcia niezbędny jest dziennik praktyk (do kupienia u organizatora praktyk, maksymalny koszt – 100 zł). Jego wzór zawiera załącznik do rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami.

Praktyka zaczyna się w dniu dokonania pierwszego wpisu i kończy, kiedy wprowadzi się ostatni. Przepisy dokładnie regulują, co się robi w jej trakcie (par. 6 rozporządzenia). I tak, przyszli zarządcy sporządzają plan zarządzania nieruchomością. Dowiadują się, jak korzystać z rejestrów i ewidencji prowadzonych przez sądy, gminy oraz starostów, a także innych dokumentów znajdujących się w posiadaniu instytucji i urzędów.

Zdobywają też wiedzę o prowadzeniu działalności gospodarczej, o tym, jak prawidłowo przygotować projekt umowy o zarządzanie, czym się różni zarządzanie różnego rodzaju nieruchomościami (np. publicznymi i mieszkaniowymi) itd.

Po zakończeniu praktyki zawodowej prowadzący potwierdza w dzienniku praktyk zrealizowanie jej programu, a organizator praktyki sprawdza i potwierdza spełnienie warunków poprzez złożenie podpisów.

Dodatkowo organizator praktyki ocenia plan zarządzania przygotowany przez przyszłego zarządcę. Przeprowadza także rozmowę na jego temat i sporządza z niej protokół. Nie można go zgubić, bo przepisy wymagają, żeby był załącznikiem do dziennika praktyk.

[srodtytul]Kompletowanie papierów[/srodtytul]

Aby formalnościom stało się zadość, trzeba jeszcze skompletować dokumenty (patrz ramka). Przesyła się je do Ministerstwa Infrastruktury. Powinny trafić do tego resortu nie później niż 40 dni przed wybranym terminem postępowania. Na swojej stronie ogłasza je minister infrastruktury.

[wyimek]400 zł wynosi opłata za postępowanie[/wyimek]

Na tej samej witrynie dostępny jest formularz wniosku o nadanie uprawnień zawodowych. Minister po sprawdzeniu kompletności przekazuje dokumenty państwowej komisji kwalifikacyjnej, która przeprowadza postępowanie. Zespół kwalifikacyjny sprawdza, czy kandydat spełnia ustawowe wymagania.

Z postępowania sporządza odrębny dla każdego kandydata protokół i na tej podstawie wydaje świadectwo nadania licencji lub odmawia jej wydania.

[b]Uwaga![/b] Licencję zawodową może zdobyć tylko osoba fizyczna. Nie można uzyskać jej na firmę.

[srodtytul]Obowiązkowe ubezpieczenie [/srodtytul]

Osoby, które dostały uprawnienia zarządcy, muszą się wpisać do rejestru centralnego. Prowadzi go resort infrastruktury. Dopiero z dniem wpisu uzyskuje się prawo wykonywania zawodu. W centralnym rejestrze wpisuje się dane świeżo upieczonego zarządcy, czyli numer i datę wpisu, imię i nazwisko, imiona rodziców i datę oraz miejsce urodzenia, adres zamieszkania, wykształcenie, PESEL, numer dokumentu tożsamości, numer uprawnień lub licencji zawodowych.

Zarządca może, ale nie musi należeć do stowarzyszenia zawodowego. Obowiązkowe jest zaś posiadanie aktualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Szczegóły ubezpieczenia określa rozporządzenie ministra finansów. Minimalna suma gwarancyjna to równowartość 50 tys. euro.

[ramka][b]Konkursy obowiązkowe[/b]

Do wniosku o nadanie uprawnień należy dołączyć:

- oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych,

- oświadczenie, że nie było się karanym m.in. za przestępstwa: przeciwko mieniu, dokumentom, gospodarcze, fałszowanie pieniędzy, składanie fałszywych zeznań (nie musi być z Krajowego Rejestru Karnego, można je sporządzić samodzielnie),

- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz – gdy istnieje taka potrzeba – odpis dyplomu ukończenia studiów podyplomowych,

- zaświadczenie uczelni, że ukończone studia wyższe spełniają co najmniej minimalne wymogi programowe ustalone dla studiów podyplomowych w zakresie zarządzania nieruchomościami,

- dziennik praktyki zawodowej razem z protokołem z rozmowy z organizatorem praktyki,

- dwa zdjęcia,

- plan zarządzania nieruchomością,

- dowód opłaty za postępowanie.

Przepisy dopuszczają składanie kopii dokumentów, ale muszą być one poświadczone notarialnie.[/ramka]

[ramka][b]Przydatne adresy WWW[/b]

Informacji można szukać na stronach:

- Polskiej Federacji Organizacji Zarządców i Administratorów Nieruchomości – [link=http://www.pfozian.pl]www.pfozian.pl[/link]

- Polskiej Federacji Stowarzyszeń Zarządców Nieruchomości – [link=http://www.pfszn.pl]www.pfszn.pl[/link]

- Polskiej Federacji Zarządców Nieruchomości — [link=http://www.pfrn.pl]www.pfrn.pl[/link][/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara