Reklama

Czy spółdzielcy mogą zablokować termomodernizację z funduszu celowego?

Publikacja: 19.05.2010 08:00

Franciszka Pniewska, radca prawny

Franciszka Pniewska, radca prawny

Foto: archiwum prywatne

Red

[b][i]Mam, a raczej mamy następujący problem: Rada Nadzorcza naszej Spółdzielni podjęła uchwałę dotyczącą funduszu celowego na termomodernizację dwóch budynków. My, mieszkańcy innych bloków, gdzie termomodernizacja nie jest przewidziana, nie zgadzamy się na ten fundusz i nie chcemy płacić – zwłaszcza, że mamy podejrzenia, iż mieszkańcy tych budynków mają zamiar założyć wspólnotę i odłączyć się od Spółdzielni. Co możemy w tej sytuacji zrobić?[/i][/b]

[b] Odpowiada radca prawny Franciszka Pniewska, Kancelaria Radcy Prawnego Franciszka Pniewska w Koszalinie, [link=http://www.pniewska.pl]www.pniewska.pl[/link][/b]

Odpowiadając na pytanie grupy osób określających się „My mieszkańcy innych bloków,…”, należy założyć, że pytają osoby mające różny status prawny do mieszkania w spółdzielni mieszkaniowej. Z pytania nie wynika, czy przedmiotowe budynki administrowane przez daną spółdzielnię mieszkaniową są posadowione na jednej nieruchomości (działce gruntu), czy jest to kilka nieruchomości jednobudynkowych, a informacja taka jest istotna dla konkretnej i szczegółowej odpowiedzi na pytanie.

Postaram się jednak odpowiedzieć na tak ogólnie zadane pytanie oraz przybliżyć zasady nałożone na spółdzielnię mieszkaniową [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=169950]ustawą z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych[/link] (tekst jednolity w Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.; dalej uosp).

Ustawa ta nakłada na zarząd spółdzielni mieszkaniowej określone obowiązki. Zgodnie z art. 4 ust. 41 uosp, [b]zarząd spółdzielni musi prowadzić dla każdej nieruchomości odrębnie:[/b]

Reklama
Reklama

1) ewidencję i rozliczenie przychodów i kosztów, o których mowa w ust. 1-2 i 4;

2) ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego zgodnie z art. 6 ust. 3; ewidencja wpływów i wydatków funduszu remontowego na poszczególne nieruchomości powinna uwzględniać wszystkie wpływy i wydatki funduszu remontowego tych nieruchomości.

Ewidencja wpływów i wydatków funduszu remontowego dla każdej nieruchomości z osobna powinna uwzględniać wszystkie wpływy i wydatki funduszu remontowego tej nieruchomości.

Jeżeli chodzi o pożytki i inne przychody oraz koszty i wydatki, to związane są one z eksploatacją i utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych nieruchomości.

Zarówno członkowie, jak i osoby nie będące członkami oraz właściciele lokali nie będący członkami są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości. Wszyscy wyżej wymienieni obowiązani są ponosić opłaty na takich samych zasadach jak członkowie spółdzielni.

1. [b]Członkowie spółdzielni posiadający spółdzielcze prawa [/b] - uczestniczą w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale oraz eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni.

Reklama
Reklama

2. [b]Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali[/b] - uczestniczą w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali oraz eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych.

3. [b]Osoby nie będące członkami spółdzielni, ze spółdzielczym prawem do lokalu[/b] - uczestniczą w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale.

Wszystkie te osoby są też obowiązane pokrywać koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni z tym, że osoby nie będące członkami - z zastrzeżeniem art. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

4. [b]Właściciele lokali nie będący członkami spółdzielni[/b] – te osoby są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, uczestniczyć w pokrywaniu wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu.

Tak więc wskazywany [b]fundusz celowy z uchwały Rady Nadzorczej powinien obciążać wyłącznie dwa budynki, które mają podlegać termomodernizacji. [/b]Natomiast wszyscy członkowie spółdzielni mogą zostać zobowiązani do gromadzenia wyższego funduszu remontowego z przeznaczeniem na remont ich poszczególnych budynków.

Gdyby zaś doszło do odłączenia poszczególnych nieruchomości ze spółdzielni, to rozliczenie przekazywanego funduszu remontowego winno nastąpić w odniesieniu do danej nieruchomości z uwzględnieniem właściwego konta funduszu przypisanego do tej nieruchomości. W prawie spółdzielczym nie ma mowy o funduszu celowym stricte. Zasady ustanawiania takiego funduszu powinny wynikać ze statutu i regulaminów danej spółdzielni. Problematyka ta zahacza również o przepisy o rachunkowości.

Reklama
Reklama

Moim zdaniem nie ma potrzeby tworzenia oddzielnego funduszu poza funduszem remontowym, z którego powinny być finansowane remonty, w tym również termomodernizacja. Utworzenie funduszu celowego prowadzić może do „wydzielenia kwot” dla pokrycia kosztów remontu tylko jednej nieruchomości, co pozostawałoby w sprzeczności z prawem, ale pytanie czytelnika zawiera za mało danych dotyczących stanu faktycznego, aby wyprowadzić tak dosłowny wniosek w tej konkretnej sprawie.

Natomiast należy zwrócić uwagę na fakt, iż właściwie każde koszty związane z utrzymaniem czy też remontowaniem nieruchomości wspólnej, muszą być rozliczane w stosunku do poszczególnych członków, ich udziałów, jak również w podziale na poszczególne nieruchomości, bo tak stanowi prawo spółdzielcze oraz ustawa o własności lokali, która ma również zastosowanie w przypadku spółdzielni mieszkaniowych - tym bardziej, iż obserwujemy wyodrębnianie lokali na szeroką skalę. Tym samym[b] uchwała Rady Nadzorczej nie może sankcjonować przeznaczenia jakichkolwiek wydzielonych funduszy wspólnych członków, na pokrycie kosztów remontu tylko jednej nieruchomości. [/b]

Członkowie chcący bronić swoich interesów winni taką uchwałę zaskarżyć do sądu w odpowiednim terminie, tj. biorąc pod uwagę omawiany przypadek w terminie 6 tygodni od dnia powzięcia wiadomości o podjętej przez Radę Nadzorczą uchwale - zgodnie z art. 42 § 2, 3 i 4 w zw. z art. 24 § 6 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 roku Prawo spółdzielcze.

[b][i]Mam, a raczej mamy następujący problem: Rada Nadzorcza naszej Spółdzielni podjęła uchwałę dotyczącą funduszu celowego na termomodernizację dwóch budynków. My, mieszkańcy innych bloków, gdzie termomodernizacja nie jest przewidziana, nie zgadzamy się na ten fundusz i nie chcemy płacić – zwłaszcza, że mamy podejrzenia, iż mieszkańcy tych budynków mają zamiar założyć wspólnotę i odłączyć się od Spółdzielni. Co możemy w tej sytuacji zrobić?[/i][/b]

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Prawo karne
Nowe problemy znanego prawnika. Media: wstrząsające ustalenia śledczych
Prawo karne
Ułaskawienie to bezpiecznik czy relikt? Kontrowersje po decyzji prezydenta
Sądy i trybunały
Manowska: zawiadomiłam prokuraturę, nie można dopisywać niczego do uchwały
Ubezpieczenia i odszkodowania
mObywatel z długo oczekiwaną funkcją dla kierowców
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Samorząd i administracja
Podwyżki w budżetówce wyższe niż chce rząd? Jest „historyczny kompromis”
Reklama
Reklama