[b][i]Mam, a raczej mamy następujący problem: Rada Nadzorcza naszej Spółdzielni podjęła uchwałę dotyczącą funduszu celowego na termomodernizację dwóch budynków. My, mieszkańcy innych bloków, gdzie termomodernizacja nie jest przewidziana, nie zgadzamy się na ten fundusz i nie chcemy płacić – zwłaszcza, że mamy podejrzenia, iż mieszkańcy tych budynków mają zamiar założyć wspólnotę i odłączyć się od Spółdzielni. Co możemy w tej sytuacji zrobić?[/i][/b]
[b] Odpowiada radca prawny Franciszka Pniewska, Kancelaria Radcy Prawnego Franciszka Pniewska w Koszalinie, [link=http://www.pniewska.pl]www.pniewska.pl[/link][/b]
Odpowiadając na pytanie grupy osób określających się „My mieszkańcy innych bloków,…”, należy założyć, że pytają osoby mające różny status prawny do mieszkania w spółdzielni mieszkaniowej. Z pytania nie wynika, czy przedmiotowe budynki administrowane przez daną spółdzielnię mieszkaniową są posadowione na jednej nieruchomości (działce gruntu), czy jest to kilka nieruchomości jednobudynkowych, a informacja taka jest istotna dla konkretnej i szczegółowej odpowiedzi na pytanie.
Postaram się jednak odpowiedzieć na tak ogólnie zadane pytanie oraz przybliżyć zasady nałożone na spółdzielnię mieszkaniową [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=169950]ustawą z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych[/link] (tekst jednolity w Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.; dalej uosp).
Ustawa ta nakłada na zarząd spółdzielni mieszkaniowej określone obowiązki. Zgodnie z art. 4 ust. 41 uosp, [b]zarząd spółdzielni musi prowadzić dla każdej nieruchomości odrębnie:[/b]