Czy spółdzielcy mogą zablokować termomodernizację z funduszu celowego?

Publikacja: 19.05.2010 08:00

Franciszka Pniewska, radca prawny

Franciszka Pniewska, radca prawny

Foto: archiwum prywatne

Red

[b][i]Mam, a raczej mamy następujący problem: Rada Nadzorcza naszej Spółdzielni podjęła uchwałę dotyczącą funduszu celowego na termomodernizację dwóch budynków. My, mieszkańcy innych bloków, gdzie termomodernizacja nie jest przewidziana, nie zgadzamy się na ten fundusz i nie chcemy płacić – zwłaszcza, że mamy podejrzenia, iż mieszkańcy tych budynków mają zamiar założyć wspólnotę i odłączyć się od Spółdzielni. Co możemy w tej sytuacji zrobić?[/i][/b]

[b] Odpowiada radca prawny Franciszka Pniewska, Kancelaria Radcy Prawnego Franciszka Pniewska w Koszalinie, [link=http://www.pniewska.pl]www.pniewska.pl[/link][/b]

Odpowiadając na pytanie grupy osób określających się „My mieszkańcy innych bloków,…”, należy założyć, że pytają osoby mające różny status prawny do mieszkania w spółdzielni mieszkaniowej. Z pytania nie wynika, czy przedmiotowe budynki administrowane przez daną spółdzielnię mieszkaniową są posadowione na jednej nieruchomości (działce gruntu), czy jest to kilka nieruchomości jednobudynkowych, a informacja taka jest istotna dla konkretnej i szczegółowej odpowiedzi na pytanie.

Postaram się jednak odpowiedzieć na tak ogólnie zadane pytanie oraz przybliżyć zasady nałożone na spółdzielnię mieszkaniową [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=169950]ustawą z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych[/link] (tekst jednolity w Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.; dalej uosp).

Ustawa ta nakłada na zarząd spółdzielni mieszkaniowej określone obowiązki. Zgodnie z art. 4 ust. 41 uosp, [b]zarząd spółdzielni musi prowadzić dla każdej nieruchomości odrębnie:[/b]

1) ewidencję i rozliczenie przychodów i kosztów, o których mowa w ust. 1-2 i 4;

2) ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego zgodnie z art. 6 ust. 3; ewidencja wpływów i wydatków funduszu remontowego na poszczególne nieruchomości powinna uwzględniać wszystkie wpływy i wydatki funduszu remontowego tych nieruchomości.

Ewidencja wpływów i wydatków funduszu remontowego dla każdej nieruchomości z osobna powinna uwzględniać wszystkie wpływy i wydatki funduszu remontowego tej nieruchomości.

Jeżeli chodzi o pożytki i inne przychody oraz koszty i wydatki, to związane są one z eksploatacją i utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych nieruchomości.

Zarówno członkowie, jak i osoby nie będące członkami oraz właściciele lokali nie będący członkami są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości. Wszyscy wyżej wymienieni obowiązani są ponosić opłaty na takich samych zasadach jak członkowie spółdzielni.

1. [b]Członkowie spółdzielni posiadający spółdzielcze prawa [/b] - uczestniczą w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale oraz eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni.

2. [b]Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali[/b] - uczestniczą w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali oraz eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych.

3. [b]Osoby nie będące członkami spółdzielni, ze spółdzielczym prawem do lokalu[/b] - uczestniczą w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale.

Wszystkie te osoby są też obowiązane pokrywać koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni z tym, że osoby nie będące członkami - z zastrzeżeniem art. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

4. [b]Właściciele lokali nie będący członkami spółdzielni[/b] – te osoby są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, uczestniczyć w pokrywaniu wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu.

Tak więc wskazywany [b]fundusz celowy z uchwały Rady Nadzorczej powinien obciążać wyłącznie dwa budynki, które mają podlegać termomodernizacji. [/b]Natomiast wszyscy członkowie spółdzielni mogą zostać zobowiązani do gromadzenia wyższego funduszu remontowego z przeznaczeniem na remont ich poszczególnych budynków.

Gdyby zaś doszło do odłączenia poszczególnych nieruchomości ze spółdzielni, to rozliczenie przekazywanego funduszu remontowego winno nastąpić w odniesieniu do danej nieruchomości z uwzględnieniem właściwego konta funduszu przypisanego do tej nieruchomości. W prawie spółdzielczym nie ma mowy o funduszu celowym stricte. Zasady ustanawiania takiego funduszu powinny wynikać ze statutu i regulaminów danej spółdzielni. Problematyka ta zahacza również o przepisy o rachunkowości.

Moim zdaniem nie ma potrzeby tworzenia oddzielnego funduszu poza funduszem remontowym, z którego powinny być finansowane remonty, w tym również termomodernizacja. Utworzenie funduszu celowego prowadzić może do „wydzielenia kwot” dla pokrycia kosztów remontu tylko jednej nieruchomości, co pozostawałoby w sprzeczności z prawem, ale pytanie czytelnika zawiera za mało danych dotyczących stanu faktycznego, aby wyprowadzić tak dosłowny wniosek w tej konkretnej sprawie.

Natomiast należy zwrócić uwagę na fakt, iż właściwie każde koszty związane z utrzymaniem czy też remontowaniem nieruchomości wspólnej, muszą być rozliczane w stosunku do poszczególnych członków, ich udziałów, jak również w podziale na poszczególne nieruchomości, bo tak stanowi prawo spółdzielcze oraz ustawa o własności lokali, która ma również zastosowanie w przypadku spółdzielni mieszkaniowych - tym bardziej, iż obserwujemy wyodrębnianie lokali na szeroką skalę. Tym samym[b] uchwała Rady Nadzorczej nie może sankcjonować przeznaczenia jakichkolwiek wydzielonych funduszy wspólnych członków, na pokrycie kosztów remontu tylko jednej nieruchomości. [/b]

Członkowie chcący bronić swoich interesów winni taką uchwałę zaskarżyć do sądu w odpowiednim terminie, tj. biorąc pod uwagę omawiany przypadek w terminie 6 tygodni od dnia powzięcia wiadomości o podjętej przez Radę Nadzorczą uchwale - zgodnie z art. 42 § 2, 3 i 4 w zw. z art. 24 § 6 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 roku Prawo spółdzielcze.

[b][i]Mam, a raczej mamy następujący problem: Rada Nadzorcza naszej Spółdzielni podjęła uchwałę dotyczącą funduszu celowego na termomodernizację dwóch budynków. My, mieszkańcy innych bloków, gdzie termomodernizacja nie jest przewidziana, nie zgadzamy się na ten fundusz i nie chcemy płacić – zwłaszcza, że mamy podejrzenia, iż mieszkańcy tych budynków mają zamiar założyć wspólnotę i odłączyć się od Spółdzielni. Co możemy w tej sytuacji zrobić?[/i][/b]

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów