Właściciele lokali w umowach o ustanowieniu odrębnej własności lokali określili sposób zarządu nieruchomością wspólną w ten sposób, że zarząd będzie powierzony osobie prawnej lub fizycznej na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali. Jednocześnie w 2002r. powierzyli zarząd osobie prawnej tj. spółce z o.o. na podstawie art. 18 ust.1 ustawy. Spółka zarządza do chwili obecnej.
W 2011 r. właściciele wybrali zarząd trzyosobowy (społeczny), bez podjęcia uchwały o zmianie sposobu zarządu. Jak ma postąpić ten zarząd, żeby wypowiedzieć umowę o zarządzanie spółce z o.o., aby było zgodne z przepisami prawnymi, a następnie zawrzeć umowę o zarządzanie z osobą fizyczną?
- pyta czytelnik
Przypomnijmy: zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali (dalej u.w.l.), właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną. Mogą w szczególności powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej. Umowa w formie aktu notarialnego zawierana jest pomiędzy właścicielami lokali, nie trzeba w niej wymieniać nazwy podmiotu zarządzającego. Wzmianka o sposobie zarządu jest umieszczana w księdze wieczystej nieruchomości m.in. po to, by nabywcy lokali w budynku mogli poznać sposób zarządu nieruchomością. Nie każdemu bowiem może on odpowiadać.
W razie nieujawnienia w księdze wieczystej wpisu o sposobie zarządu domniemywa się sposób wynikający z ustawy - tak stanowi art. 24 ust. 2 ustawy o księgach wieczystych i hipotece. A z ustawy o własności lokali wynika, że: