Nieruchomości komercyjne: stoiska w centrach handlowych

Nie każda branża może być obecna na stoiskach w centrach handlowych.

Aktualizacja: 25.06.2016 14:23 Publikacja: 25.06.2016 09:59

Głównym kryterium doboru najemców stoisk w centrach handlowych jest ich oferta

Głównym kryterium doboru najemców stoisk w centrach handlowych jest ich oferta

Foto: 123RF

Głównym kryterium doboru najemców stoisk w centrach handlowych jest ich oferta. Zarządcy starają się, aby była komplementarna do oferty galerii – wyjaśnia Agnieszka Muż, ekspert Colliers International. – Ze względu na niewielką powierzchnię stoisk nie wszystkie produkty można na nich sprzedawać. Muszą być one odpowiednio wyeksponowane i łatwo dostępne, bo klienci zakupy na stoiskach robią zwykle pod wpływem impulsu.

Szewc i pierścionki

Paweł Kotlarski, dyrektor centrum handlowego Galeria Kazimierz, z działu Asset Services w CBRE, zwraca uwagę, że przychód z wysp stanowi istotny procent w ogólnym wyniku finansowym nieruchomości komercyjnych.

– Nieruchomość handlowa dąży do tego, by ok. 7 proc. rocznego przychodu stanowiły wpływy z tytułu najmu krótkoterminowego lub najmu powierzchni wspólnych – podaje. – Oferta wysp handlowych nie powinna być konkurencją dla droższych i bardziej wymagających najemców stałych. Musi być jej uzupełnieniem – potwierdza.

Dodaje, że na stoiskach oferowane są usługi (lotto, szybki maniucure, szewc, krawiec, wypożyczalnie samochodów, banki, ubezpieczyciele), kosmetyki, akcesoria i biżuteria. – Jest też okrojona oferta gastronomiczno-spożywcza (piekarnie, soki, lody, ciastka, kawa) – wylicza Paweł Kotlarski.

Dyrektor przyznaje, że nie każda branża może być obecna na takich stoiskach. Ograniczeniem jest powierzchnia oraz możliwości magazynowania towarów. – Są też ograniczenia techniczne, które determinują najemców z sektora gastronomicznego – tłumaczy Paweł Kotlarski. – W dużych miastach rynek najmu powierzchni wspólnych jest bardzo rozwinięty. Najemcy sami zgłaszają się do zarządców. Wielu najemców należy do sieci – dodaje.

Agnieszka Muż pytana, jak często zmieniają się najemcy wysp, mówi, że ma na to wpływ sezonowość ich oferty oraz kalendarz świąt i wydarzeń. – Są oczywiście najemcy, którzy nie wpisują się w to kryterium (np. usługi bankowe czy artykuły spożywcze) – zastrzega. – Gdy w centrum handlowym brakuje danej oferty, najemca stoiska może liczyć nawet na kilkuletnią współpracę. Na zmianę najemców ma również wpływ wymiana tzw. tenant mix najemców długoterminowych albo zmiana ich pozycjonowania. Wraz z wymianą najemców lokali następuje weryfikacja oferty stoisk – wyjaśnia.

W jedną noc

Paweł Kotlarski podkreśla, że najemcy kiosków są traktowani jako stała oferta galerii, pomimo że zajmują mniejszą powierzchnię.

– Nie są to najemcy o charakterze czasowym, czyli w stylu tzw. pop up store, co oznacza, że znikają po trzech miesiącach – mówi dyrektor z CBRE. –Klient przyzwyczaja się do oferty kiosków tak samo jak do oferty lokali. Jeśli więc najemca wyspy się sprawdzi, to może pozostać w galerii na wiele lat. Zaletą kiosków są stosunkowo niewielkie koszty aranżacji. Stoiska są instalowane w jedną noc. Z tego powodu jest możliwa duża rotacja najemców, zwłaszcza w okresie intensywnego handlu, np. przed świętami.

– Tymczasowe stoisko to dobry sposób na sprawdzenie, czy oferta najemcy jest atrakcyjna dla klientów – mówi Agnieszka Muż. – Wyspy jako pop-up store wykorzystują wchodzące na polski rynek marki, testując atrakcyjność oferty – opowiada. Dodaje, że mniejsze koszty przygotowania stoiska oraz stawki najmu są dużą zachętą dla zainteresowanych takim formatem.

– Czynsz zależy od lokalizacji i wielkości centrum, okresu najmu oraz wysokości kosztów serwisowych. Miesięczne stawki mogą wynieść od 1 tys. zł do kilkunastu tysięcy – podaje przedstawicielka Colliers International.

Paweł Kotlarski dodaje, że koszty generowane przez kiosk są z reguły mniejsze, bo nie zużywają tylu mediów, co lokale. – Często jednak czynsz efektywny za mkw. w kioskach jest kilkakrotnie wyższy – zauważa dyrektor. – Koszty wynajmu ok. 15 -metrowego kiosku, w zależności od lokalizacji i oferty, mogą oscylować od kilkuset do kilku tysięcy euro miesięcznie. Czynsze na poziomie kilku tysięcy euro dają nawet 150 euro za mkw., co w lokalu jest nieosiągalne.

Głównym kryterium doboru najemców stoisk w centrach handlowych jest ich oferta. Zarządcy starają się, aby była komplementarna do oferty galerii – wyjaśnia Agnieszka Muż, ekspert Colliers International. – Ze względu na niewielką powierzchnię stoisk nie wszystkie produkty można na nich sprzedawać. Muszą być one odpowiednio wyeksponowane i łatwo dostępne, bo klienci zakupy na stoiskach robią zwykle pod wpływem impulsu.

Szewc i pierścionki

Pozostało 89% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie