Reklama

Nie spiesz się z kupnem

Mamy do czynienia z nadwyżką podaży. I można to uznać za jeden z plusów kryzysu: po raz pierwszy w najnowszej historii naszego kraju gotowe mieszkania czekają na nabywców - mówi Jacek Furga, ze Związku Banków Polskich (ZBP)

Publikacja: 22.03.2010 01:20

Nie spiesz się z kupnem

Foto: Fotorzepa

[b]RZ: Czy ceny mieszkań będą w najbliższym czasie rosnąć czy spadać?[/b]

Jacek Furga: Nic nie wskazuje na to, aby ceny mieszkań miały w najbliższym czasie gwałtownie rosnąć. Na rynku znajduje się wciąż dość duża pula niesprzedanych lokali. Co prawda zawsze najszybciej sprzedają się lokale mniejsze, najbardziej atrakcyjne pod względem cenowym, a zostają te większe i droższe, które dłużej czekają na nabywców, ale deweloperzy uruchamiają już nowe inwestycje, więc towaru na rynku nie powinno zabraknąć.

[b]Co można radzić osobom, które noszą się z zamiarem zakupu mieszkania?[/b]

Sytuacja na rynku nie zmusza do szybkich decyzji. Poza lokalami budowanymi przez deweloperów na rynek trafiają też nowe mieszkania z drugiej ręki. Mamy więc do czynienia z nadwyżką podaży. I można to uznać za jeden z plusów kryzysu: po raz pierwszy w najnowszej historii naszego kraju gotowe mieszkania czekają na nabywców.

[b]Z danych kierowanego przez pana Centrum Analiz i Monitorowania Rynku Obrotu Nieruchomościami (AMRON) wynika jednak, że w ostatnim kwartale 2009 r. ceny transakcyjne w kilku większych miastach: w Warszawie, Krakowie i Łodzi, poszły w górę.[/b]

Reklama
Reklama

Nie są to jednak takie zmiany, które pozwalałyby jednoznacznie stwierdzić, że nastąpiła zmiana trendu ze spadkowego na wzrostowy.

[b]Co w tej chwili jest największym problemem na rynku nieruchomości?[/b]

Wciąż utrudniony dostęp do kredytów. W czwartym kwartale ubiegłego roku udzielono ich nieco mniej niż w poprzednim. Sytuacja może się pogorszyć, jeśli zbyt rygorystycznie będzie egzekwowana rekomendacja T. Komisja Nadzoru Finansowego proponuje bowiem, aby osoby zarabiające poniżej średniej krajowej mogły uzyskać kredyt, jeżeli łączne miesięczne koszty obsługi wszystkich zobowiązań finansowych nie przekroczą 50 proc. ich dochodu netto. Wiadomo jednak, że 50 proc. dochodu netto singla to nie to samo, co 50 proc. dochodu netto kilkuosobowej rodziny.

[b]Czy nie ma obawy, że mieszkania podrożeją np. z powodu wzrostu cen gruntów lub robocizny?[/b]

Nie, gdyż zarówno koszty robocizny, jak i materiałów budowlanych nie rosną, a wręcz przeciwnie. Jeśli chodzi o ziemię, to znaczna część deweloperów jeszcze przed kilkoma laty stworzyła sobie banki gruntów.

[b]Co mogłoby uzdrowić sytuację na rynku mieszkań?[/b]

Reklama
Reklama

Jednym z rekomendowanych przez Związek Banków Polskich pomysłów jest uruchomienie w Polsce powszechnego systemu oszczędzania na cele mieszkaniowe, wzorowanego na kasach budowlanych, które z ogromnym sukcesem działają w wielu krajach europejskich, w tym w większości państw naszego regionu.

Zachętą do systematycznego i wieloletniego oszczędzania w kasach jest pomoc finansowa państwa w postaci premii mieszkaniowej proporcjonalnej do kwoty zgromadzonych w danym roku oszczędności.

[b]RZ: Czy ceny mieszkań będą w najbliższym czasie rosnąć czy spadać?[/b]

Jacek Furga: Nic nie wskazuje na to, aby ceny mieszkań miały w najbliższym czasie gwałtownie rosnąć. Na rynku znajduje się wciąż dość duża pula niesprzedanych lokali. Co prawda zawsze najszybciej sprzedają się lokale mniejsze, najbardziej atrakcyjne pod względem cenowym, a zostają te większe i droższe, które dłużej czekają na nabywców, ale deweloperzy uruchamiają już nowe inwestycje, więc towaru na rynku nie powinno zabraknąć.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Nieruchomości
Skycity Gdynia z widokiem na morze, las i miasto
Nieruchomości
Czy mieszkanie na wynajem da jeszcze zarobić
Nieruchomości
Fabryka Park Katowice z nowym właścicielem. Czy obiekt jeszcze urośnie?
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama