Kto zezwala na powstanie hipermarketu

Budowa obiektu handlowego przebiega odmiennie w zależności od tego, czy planowana inwestycja ma być zrealizowana na obszarze, dla którego został uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego, czy też dla obszaru nieobjętego takim planem

Publikacja: 09.01.2009 05:40

Kto zezwala na powstanie hipermarketu

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Red

Zgodnie bowiem z [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=169354]ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym[/link] rozmieszczenie obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 2000 mkw. powinno zostać wskazane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Konsekwencją tego jest pogląd, że w sytuacji, gdy dla danego obszaru nie został uchwalony plan miejscowy, obiekt taki powstać nie może. Nie jest on jednak dominujący. W praktyce uznaje się, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego realizacja obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży przekraczającej 2000 mkw. jest możliwa na podstawie decyzji o warunkach zabudowy.

[srodtytul]Uzgodnienia i opinie[/srodtytul]

Postępowanie w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy wszczyna się na wniosek inwestora. Stroną takiego postępowania, zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, może być także każda inna osoba, która powołując się na przepis prawa, wykaże, że ma w tym interes prawny. Mogą to być np. właściciele sąsiednich nieruchomości.

Ponadto przed wystąpieniem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę hipermarketu inwestor może być zobowiązany do uzyskania różnego rodzaju uzgodnień lub opinii innych organów wymaganych na podstawie przepisów szczególnych (tj. innych niż przewidziane w przepisach prawa budowlanego). W szczególności, jeżeli obiekt ten może znacząco oddziaływać na środowisko, decyzja o pozwoleniu na budowę może być wydana jedynie po uprzednim przeprowadzeniu postępowania w przedmiocie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Warto wspomnieć również o obowiązku uzyskania opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków, jeżeli teren przeznaczony pod budowę obiektu handlowego znajduje się na obszarze objętym opieką konserwatora zabytków, czy decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej w razie zamiaru realizacji inwestycji na gruncie rolnym.

[srodtytul]Dokumenty do starosty[/srodtytul]

Po uzyskaniu ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy lub bezpośrednio na podstawie zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli taki istnieje, inwestor będzie mógł złożyć wniosek o wydanie przez właściwy organ pozwolenia na budowę. Stronami w tym postępowaniu będą inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w „obszarze oddziaływania planowanego hipermarketu”. Organem właściwym do rozpoznawania takich wniosków i wydania decyzji o pozwoleniu na budowę jest starosta (w miastach na prawach powiatu – prezydent miasta).

W odniesieniu do projektu budowlanego obiektu handlowego, jaki należy dołączyć do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, należy zwrócić uwagę, iż powinien on spełniać wymagania określone w decyzji o warunkach zabudowy, jeżeli była wymagana, lub być zgodnym z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli taki plan został uchwalony. Zakres i treść projektu powinny być dostosowane do specyfiki i charakteru obiektu oraz stopnia skomplikowania robót budowlanych. Przepisy [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]ustawy – Prawo budowlane[/link] oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie określają szczegółowy zakres i wymagania dotyczące formy projektu budowlanego. Należy zaznaczyć, iż projekt budowlany podlega zatwierdzeniu przez właściwy organ w ramach decyzji o pozwoleniu na budowę i stanowi jej integralną część. Jednak inwestor, który spełnił warunki do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, może zażądać wydania odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego poprzedzającej wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Taka decyzja jest ważna przez czas w niej oznaczony, jednak nie dłużej niż rok.

[srodtytul]Kara za zwłokę[/srodtytul]

Zgodnie z art. 35 ust 1 ustawy – Prawo budowlane przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego właściwy organ sprawdza: (i) zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (albo decyzji o warunkach zabudowy, gdy dla danego obszaru nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a także wymaganiami ochrony środowiska, (ii) zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, (iii) kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, a także, jeżeli zachodzi taka konieczność zgodnie z odpowiednimi przepisami (iv) posiadanie zaświadczenia dotyczącego rzeczoznawstwa budowlanego.

Należy podkreślić, że po spełnieniu tych wymagań oraz złożeniu przez inwestora oświadczenia o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane organ administracji nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu handlowego (hipermarket).

Na zakończenie należy wskazać, że jeżeli właściwy organ nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, organ wyższego stopnia powinien wymierzyć obligatoryjnie temu organowi karę za zwłokę.

[ramka][b]Uchylone przepisy[/b]

Należy pamiętać, że zgodnie z [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=277199]wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 6 lipca 2008 r. (DzU z 2008 r. nr 123, poz. 803)[/link] utraciła moc ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (DzU z 2007 r. nr 127, poz. 880). Trybunał uznał jej przepisy za niezgodne z konstytucją.

Ustawa ta nakładała na inwestorów zamierzających zrealizować wielkopowierzchniowy obiekt handlowy obowiązek uzyskania dodatkowych decyzji administracyjnych (zezwolenie na utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego) oprócz samej decyzji o pozwoleniu na budowę. Wobec utraty mocy przez wskazaną wyżej ustawę budowa wielkopowierzchniowych obiektów handlowych podlega reżimowi prawnemu właściwemu dla zwykłej inwestycji budowlanej, czyli ogólnym regulacjom przewidzianym w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]ustawie z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (DzU z 2006 r. nr 156, poz. 1118, ze zm.)[/link] oraz w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=169354]ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU z 2003 r. nr 80, poz. 717, ze zm.)[/link]. [/ramka]

[ramka][b]Prawidłowo złożony wniosek[/b]

o wydanie pozwolenia na budowę musi zawierać:

- dane osobowe lub nazwę inwestora,

- cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami, oraz

- aktualne zaświadczenie o posiadanych przez projektanta uprawnieniach budowlanych.

Do wniosku należy dołączyć również oświadczenie inwestora, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, które może wynikać z prawa własności nieruchomości, na której ma być realizowana inwestycja, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego przewidującego uprawnienie po stronie inwestora do wykonywania robót budowlanych. [/ramka]

[i]Autor jest radcą prawnym w kancelarii Gide Loyrette Nouel[/i]

Zgodnie bowiem z [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=169354]ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym[/link] rozmieszczenie obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 2000 mkw. powinno zostać wskazane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Konsekwencją tego jest pogląd, że w sytuacji, gdy dla danego obszaru nie został uchwalony plan miejscowy, obiekt taki powstać nie może. Nie jest on jednak dominujący. W praktyce uznaje się, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego realizacja obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży przekraczającej 2000 mkw. jest możliwa na podstawie decyzji o warunkach zabudowy.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów